Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Janos
#43393
Har investeret i en fladskærm Sony 40w4000 med indbygget DVB-C.

Har i forvejen Yousee kabel-tv og vil nu abonnere på digital-tv for at få det største udbytte af min nye skærm.

Jeg har dog også set mig varm på en HDD recorder af mrk. Sony RDR-HXD995 med indbygget DVB-T antenne tuner. Problemet er at jeg formentlig ikke på samme tid kan se én kanal og optage en anden i digital kvalitet da dette vil kræve 2 tunere.

Vil dette problem kunne løses ved at leje/købe en HD-boks - som jeg formoder er udstyret med en DVB-C - hos Yousee?

Er opmærksom på at Yousee er på vej med en HD-boks med indbygget harddisk, men som jeg har fået oplyst, er den uden DVD-optager/afspiller hvilket jeg ser som stort problem.

Mvh.
Brugeravatar
Af smitty
#43394
Jeg har dog også set mig varm på en HDD recorder af mrk. Sony RDR-HXD995 med indbygget DVB-T antenne tuner. Problemet er at jeg formentlig ikke på samme tid kan se én kanal og optage en anden i digital kvalitet da dette vil kræve 2 tunere.

Vil dette problem kunne løses ved at leje/købe en HD-boks - som jeg formoder er udstyret med en DVB-C - hos Yousee?
Ja, boksen er en DVB-C tuner, som har MPEG4 decoder. Den har vist 2 tunere, så mon ikke det er muligt at optage et program og se et andet.

Der er lidt mere her om boksene: http://www.gratisupload.dk/show.php?fileId=14635
Brugeravatar
Af Janos
#43399
Hej smitty!

Tak for dit svar - dog forstår jeg det sådan, at du ikke er 100% sikker på at HD-boksen u/harddisk vitterligt er udstyret med 2 tunere.

Jeg vil selvfølgelig gerne være 100% sikker inden jeg kaster kr. 3000 efter en recorder.

Har du evt. set nogle tekniske specifikationer på HD-boksen nogen steder på nettet?

Hvis ikke jeg kan optage i digital kvalitet samtidig skulle pokker stå i at investere så mange penge.
Brugeravatar
Af Janos
#43402
Har vist selv fundet svaret på mit spørgsmål i en vejledning til HD-boksen. Ifølge den er boksen kun udstyret med 1 HDMI stik, hvormed man tilslutter HD-boksen til TV'et.
En evt. recorder skal tilsluttes med et scartkabel, som mig bekendt ikke kan overføre digitale signaler.

Så ingen løsning på mit problem den vej :(
Af -jacob
#43404
Der er nogle problemer med royalties og coppyrights som skal afklares før man må begynde at brænde HD TV ned på dvd i danmark.
Det er derfor det ikke er muligt at brænde dvd´er på YOUSEE´s nye HD boks.

Den skulle vist ha 2 tunere, netop for at du kan se en udsendelse imens du optager en anden.

Jeg har selv overvejet YOUSee´s boks, da det ser ud til at være den eneste nuværende løsning, hvis man vil optage i HD kvalitet i danmark, og så ku du jo overveje at købe en bluray afspiller, og bruge den til dine DVD´er.

Jeg ku ikke selv vente på boksen, så jeg røg på en SONY HDD optager som jeg varmt kan anbefale, og hvis du ikke skal optage HD programmer, mister du jo ikke noget ved at vælge sådan en. og husk at du jo stadig kan se et program på TV tuneren imens HDD´en optager et andet med sin egen tuner.

Du har forresten også mulighed for at optage direkte fra tv tuneren, og kan på den måde optage HD programmer, selvom der ikke er HD tuner i HDD optageren, dog stadig i SD format, men det ser faktisk udemærket ud
Af -jacob
#43405
Jeg har lige et par tilføjelser, for det er vist noget sludder jeg fik skrevet ovenover.

SONY HXD995 har som du siger en digital DVB-T tuner, men den virker kun til det luftbårne signal, som indtil videre kun sender DR1, DR2, OG TV2, og så skal du bruge en almindlig antenne for at fange signalet.

Altså alt det som du/og jeg faktisk kan optage på HDD´en er analogt, også hvis du optager direkte fra TV´ets tuner, da det jo skal optages igennem SCART.
Det bliver stadig rigtig god kvalitet, da TV´et modtager signalet digitalt, og først konverterer det idet det bliver sendt til HDD´en.
Brugeravatar
Af Janos
#43418
Hej Jacob!

Tak for dit svar som har gjort mig lidt klogere - det som primært har været min bekymring ved anskaffelse af nævnte Sony recorder var kvaliteten af det jeg optog, når det ikke kunne optages i digital kvalitet.
Jeg er helt ny og uerfaren inden for den digitale tv-verden, men jeg har set flere skræmmende eksempler på fladskærms tv som var sat til at modtage analoge signaler - og det har ikke været noget kønt syn og især ikke når man har sammenlignet med det digitale signal - og her tænker jeg ikke på HD kvalitet.

"Det bliver stadig rigtig god kvalitet, da TV´et modtager signalet digitalt, og først konverterer det idet det bliver sendt til HDD´en".

Jeg forstår det sådan at vi er meget tæt på digital kvalitet - er det korrekt opfattet?

Gør det virkelig en synlig forskel om signalet først konverteres så sent i processen?
Af -jacob
#43460
Der er lang vej til TV´et hvor det analoge signal kan blive forringet, det har du selv set i butikkerne, hvor man nogle gange ser et forfærdeligt billede.

Det digitale signal derimod bliver ikke svagere eller påvirket af radiobølger på samme måde, og jo senere man konverterer det, jo mindre er risikoen for at det bliver forringet.

Du kan godt se en forskel på det digitale signal og det der er konverteret til analogt, men det er minimalt, og stadig bedre end det analoge du modtager via antennestikket.
Men husk at når du optager direkte fra TV´ets tuner så kan du jo ikke skifte til en anden digital kanal imens, da W4000 kun har en digital tuner.

Alternativet er en HD boks F.eks fra YOUsee, men husk at du så også lige skal abonnere på endnu et smartcard hos TDC, altså kr.400 mere om året.

Vi der gerne vil optage digitale programmer, er lidt i en venteposition indtil der er kommet afklaring på hvordan digitalkopiering skal foregå her i europa. I japan er de allerede igang med 3 generation af BLU RAY recordere, så vi er lidt bagud herhjemme.
Brugeravatar
Af Janos
#43461
Hej igen!

Det jeg havde forestillet mig var mit TV forbundet til en Yousee HD boks med HDMI og recorderen med HD boksen med et scartkabel. Det skulle vel være muligt med denne opstilling (med kun ét kort) at se én kanal i digital kvalitet samtidig med at jeg optager en anden i analog kvalitet - eller har jeg misforstået noget?

Hvis du kan svare bekræftende på ovennævnte, mener du så fortsat at jeg vil kunne optage i en bedre kvalitet end - som du ganske rigtig nævner - den forfærdelige kvalitet man ser i nogle butikker?

På forhånd tak.
Af -jacob
#43463
Hvis du vælger en YOUsee HD boks, vil jeg helt klart anbefale den nye med indbygget harddisk.
Den har så vidt jeg ved 2 digitale HD tunere, og det gør at du kan optage et digitalt program imens du ser et andet, enten på HD boksens anden tuner, eller W4000.

Der er ingen ide i at vælge den HD boks uden harddisk, da du bare vil få endnu en digital tuner som du ikke kan optage digitalt fra. Du har jo i forvejen en HD tuner i W4000, det er jo det der er det fede ved SONYS TV.
Af -jacob
#43464
Den opstilling du nævner ovenover er rigtig, men du har faktisk samme mulighed uden HD boksen. Du ser et program digitalt på TV´et imens du optager et analogt på HDD´en med dens egen tuner.
Rigtigt det er ikke lige så god kvalitet som hvis det var digitalt, men jeg gør det selv på denne måde, og det kan jeg sagtens leve med indtil der kommer HDD´er på markedet med MPEG4 tunere.
Af -jacob
#43467
Hvordan er dit analoge signal egentligt?
Mit står nemlig rigtit flot, så jeg kan jo sagtens sidde her og fable om analog optagelse, men hvis dit analoge signal ikke er godt, kan jeg godt forstå at du kun vil optage digitale signaler.
Hvis du til gengæld er tilfreds med dit nuværende analoge signal, og optager på HDD´ens bedste kvalitet HQ+ så optager du den samme kvalitet som du ser, og så burde der jo ikke være problemer.
Brugeravatar
Af Janos
#43468
Hej Jacob!

Det analoge signal er forsåvidt ok, så du har nok ret mht. kvaliteten ved optagelse på bedste kvalitet. Dog synes jeg det er lidt ærgerligt - når nu man investerer så mange penge på noget avanceret udstyr - at man så alligevel ikke kan optage i den optimale kvalitet :((

Du nævner at jeg med min opstilling vil kunne opnå samme resultat uden HD boks, men det er vel ikke helt korrekt hvis jeg ønsker adgang til andre kanaler end de gratis danske som DR, TV2 mv.
Alternativet er et CA modul som faktisk koster mere end en HD boks og ikke giver de helt samme muligheder.

Fordelen ved Sony recorderen, fremfor Yousee's HD recorder, er for mig at se at jeg - foruden HD recorderen - får en DVD afspiller/optager med i købet.
Bagdelen er, at jeg ikke samtidig kan optage i digital kvalitet.

Mvh.
Af Supergris
#43482
Hej.
Det lader til, du ikke har forstået forskellen på digital- og HD-kvalitet!!!
En harddiskoptager optager altid digitalt, da data gemmes ligesom på en dvd-skive. At det så ikke er sikkert, at det er et digitalt signal, der optages er en anden snak...
Hvis du optager fra et HD-signal, vil kvaliteten blive i SD, men altså stadig digitalt, hvis du har fattet, hvor det er, jeg vil hen???
Mht. 2 tunere, er det altid muligt, som tidligere beskrevet, at bruge tvéts egen tuner og se fjernsyn på normal vis...