Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dd
#41990
Så følgende DVD-afspiller:

http://www.crtv.dk/panasonic/dmr-eh58/s ... ukter/1146

Der står, at den laver en opkonvertering til 1080p af almindelig DVD-film.

Vil det sige, at hvis jeg smider en af mine dvd-film i den, så vil det vises i HD-kvalitet på fladskærmen, selv om den er optaget i meget mindre opløsning ???
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#41993
Nej, på ingen måde. Det betyder at DVD afspilleren opskalerer signalet, men du får naturligvis ikke en højere opløsning af materialet af den grund. Dit fladskærms-TV gør jo præcist det samme når du afspiller en DVD fra en afspiller der ikke selv opskalerer.

Hvis dit Tv har en bedre skalar end den pågældende afspiller, så vil du endda få et ringere billede ud af det.
Af dd
#41994
Ok. Smed lige en dvd-film i min dvd-afspiller og prøvede det på min nye px80, og jeg må sige, at det stod meget flot. Betydeligt bedre end på det analoge tv-signal. Men så har tv´et måske opskaleret filmen ??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#41995
Ja. Opløsningen er kun 720x576 på DVD skiven så du kan naturligvis ikke fremtrylle mere information fra den. TVet har dog 1024x768 punkter så elektronikken i dit TV trækker dit DVD materiale ud så det fylder hele skærmen. Men der er IKKE tale om HD materiale af den grund!
Brugeravatar
Af azrael
#42021
Faktisk kan man sige, at medmindre DVD-afspillerens opkonvertering er *betydeligt* bedre end tvets, så bør man bruge tvets i stedet. Årsagen er, at man ikke behøver at sende så mange data gennem HDMI-kablet, og det er alt andet lige en fordel. Det betyder bl.a. også at man kan købe billigere eller længere HDMI-kabler. Ja, HMI-kablets kvalitet *har* faktisk noget at sige.
Af mbs1979
#42022
Ja men hvis det er en god scaler der sidder i DVDén så kan det altså også komme til at se temmeligt godt selvom det bare er alm DVD. JEg har selv en Marantz DV6600 og den gør det altså rigtigt godt syntes jeg. men den kostede self også 4500 fra ny