Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kamanski
#40247
Hej alle flatpanels brugere!

Min intension om at købe en opskalerende dvd afspiller kom, da jeg for 3 måneder siden ejet et 40" full hd samsung tv som jeg syntes godt om. Men da jeg afspillede dvd via. scarstik var billedekvaliteten forfærdelig at se på og billedet var lidt forsinket.

Da jeg så derefter tilsluttede min computer til fjernsynet via. skærmkabel og afspillede en dvd fra min computer, var billedet ligepludslig meget flottere og var værd at se på (da computere afspiller dvd'er i næsten Full HD).

Men da det er besværligt at skulle flytte sin computer hele tiden søgte jeg på nettet og fandt ud af at man ikke behøves at betale kassen for at købe blueray, da man med dvd kan opskalere billedet i Full HD.

Efter noget tid retunerede jeg TV'et og nu har jeg så bestilt et nyt TOSHIBA 42" tv, men så mangler jeg bare en opskalerende dvd afspiller.
Har allerede søgt på kelkoo.dk og pricerunner.dk, men ved ærlig talt ikke hvilken model jeg skal vælge, da jeg ikke har efferinger med disse opskalerende dvd-afspillere.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde den bedste (Full HD) opskalerende dvd afspiller, som helst ikke må overskride de 1000 kr. (før fragt) ?


Tv'et jeg har bestilt er et TOSHIBA 42" REGZA 42XV505DG som jeg har hørt netop skulle være god til at vise opskallerede billeder.

Specifikationer:

1080p FULL HD
Kontrast : 25,000:1
Har 3 * HDMI Indgange


Mange tak for hjælpen på forhold :)
Af madass32
#40251
jeg tror dit nye toshiba vil scalere billedet bedre end nogen dvd afspillere til 1000,-. så det du har brug for er bare en dvd afspiller med hdmi. Der laver toshiba selv nogle fine.
forresten, en dvd bliver ikke til blueray når man scalere den op. blueray er optaget i 1080P, dvd i 576P. når en dvd bliver scaleret svare det lidt til at tage et billed med et 1 Mpixel kamera printe det ud og så taget et billed af billedet med et 3 Mpixel. :o hvis du forstår.

skal du have en dvd afspiller der scalere bedre end dit tv, så koster den mindst lige så meget som en blueray afspiller.

skal du have en dvd afspiller der nogenlunde kan vise en dvd så godt som den ringeste blueray afspiller så tror jeg man skal op med mere 10-15K :)
Af kamanski
#40254
hmm...du får det lidt at lyde som om at upscalling DVD afspiller ikke hjælper det store. Om du har ret kan jeg jo ikke selv vide. ;)

Jeg tror lige jeg venter med at bedømme hvor godt mit TV opskallere til det ankommer, da jeg så bliver nød til at invistere i en dvd-afspiller med HDMI udgang så. Mit nuværende bruger nemlig scar-stik.

Men der findes da nogen ok billige 1080p dvd-afspillere, her er et fra samsung til knap de 700kr. (http://www.pricerunner.dk/pl/4-921445/DVD-afspillere/Samsung-DVD-1080P7-Sammenlign-Priser)

når en dvd bliver scaleret svare det lidt til at tage et billed med et 1 Mpixel kamera printe det ud og så taget et billed af billedet med et 3 Mpixel.
Det kan jeg godt se logikken i, men hvordan kan det være, at billedekvaliten på mit tidligere samsung tv blev meget flottere af at afspille DVD'en fra min computer, tilsluttet med et VGA-kabel.
Hvordan kan jeg så opnå den samme billedekvalitet med en dvd afspiller?
Af madass32
#40256
det er dit gafikkort der er godt til at scalere + din samsung skærm modtog signal fra scart hvilke er et analog interlaced signal, det er ikke lige det samsung er mest kendt for at behandle godt.. :)
næsten alle HDMI DVD afspillere kan scalere, så man kan jo prøve at skifte scaleringen på DVD afspilleren og se hvad der står bedst, men jeg vil gætte på at sætte dvd afspilleren til 576P giver de bedste resultat. :)
Af zyckelmaster
#40258
kamanski skrev:
når en dvd bliver scaleret svare det lidt til at tage et billed med et 1 Mpixel kamera printe det ud og så taget et billed af billedet med et 3 Mpixel.
Det kan jeg godt se logikken i, men hvordan kan det være, at billedekvaliten på mit tidligere samsung tv blev meget flottere af at afspille DVD'en fra min computer, tilsluttet med et VGA-kabel.
Hvordan kan jeg så opnå den samme billedekvalitet med en dvd afspiller?
Diskussionen skal lige skilles i 3 dele:

1) Hvis du køber en dvd-afspiller med hdmi, så burde du få markant bedre billedkvalitet end med scart, fordi du digitalisere forbindelsen mellem dvd-afspiller og skærm

2) En dvd-afspiller er jo ikke bare en dvd-afspiller. Der er sindsyg stor forskel på, hvor gode de er til at gengive det billede og den lyd, som er på dvd'erne, så derfor skal du selvfølgelig også vurdere billedkvaliteten ud fra dette parameter. I min verden skal man over 1000 kr. for at få en rigtig god billedkvalitet (og lydkvalitet) - men igen din skærm skal selvfølgelig også ha' kvaliteten til, at det kan betale sig.

3) Hvis du derudover vil betale for en dvd-afspiller, som opskalerer bedre end din fladskærm, så får du selvfølgelig et endnu bedre billede, men det kræver i hvert fald, at du bruger noget mere en 1000 kr. Og så afhænger det jo selvfølgelig helt af, hvor god din skærm er til at opskalere.