Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tictac
#30751
Hej Allesammen.

Jeg har fornylig købt mig et panasonic 42PX70. Hvilket tv! Tak for alt den debat der har været omkring det tv herinde.

Nu var tanken så jeg ville købe en dvd afspiller med hdmi til skærmen. Men hvilken model vælger jeg?
Jeg har læst at nogen dvd afspillere kan opskalere til 1080p. Nu har jeg læst Flatpanel's artikel omkring 1080i og 1080p. Og som jeg forstår det så er noget med at de lige og ulige linier på skærmen opdateres samtidig, og derfor får man et endnu mere levende billede. Er det korrekt forstået?

Men som vidt jeg ved så kører min skrærm ikke 1080x1900, men 1366x768 - betyder det så at mit tv ikke kan køre 1080x1900 som vel må være en bedre opløsning - eller betyder det at min skærm vil kunne køre 1080p med en dvd afspiller som har de egenskaber?

Jeg har læst TÆNK's test af dvdoptagere fra det aktuelle blad, og der har en panasonic DMR-EH57 fået den bedste anmeldelse - jeg har også kigget på denon 1940. Nogen der har kendskab til disse modeller eller noget sammenligneligt? I panasonicen får jeg selvfølgelig en harddiskoptager, men hvad gør så at denonen næsten koster det samme, og så er uden harddiskoptager.

Hjælp ønsker fra kyndig..

På forhånd tak
Af weller
#30767
hej

Da dit TV ikke er 1080p native, vil det aldrig kunne vise sådan en opløsning. Om den kan modtage et 1080P signal ved jeg ikke, men det vil i så fald blive nedskaleret til at passe til dit TV's opløsning.

At en dvd-afspiller kan opskalere, gør ikke pr. defination billedet bedre. Dvd-filmen skal i sidste ende altid skaleres til at passe til dit TV's opløsning. Om det så foregår i dvd-afspilleren, en ekstern skaler eller i selve TV'et. Du får derfor det bedste resultat ved at bruge den bedste skaler. Hvordan du får det bedste billede, må du derfor prøve dig frem til. Men 1080 er altså ikke nødvendigvis det bedste valg, da signalet i så fald skal skaleres 2 gange. Fra 576(dvd-film) til 1080 og igen til 768. Hvis du sender det almindelige dvd-signal til TV'et er der kun een skalering. Fra 576 til 768. Men det kommer også an på mange andre forskellige ting. Dog er det altid en god til at bruge HDMI forbindelse, da du så får en ren digital forbindelse uden konverteringer.

Mvh :)
Af tictac
#30773
jeg takker for svaret.

Nogen der udfra overstående indlæg kan anbefale en model?