Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rasmus Jagd
#27005
Hej med jer!

Jeg overvejer at købe et Toshiba HD DVD drev til min computer, så jeg kan se HD film på mit TV. Mit TV understøtter dog ikke HDCP. Men så vidt jeg kan forstå, så gør det ikke noget, så længe man bruger VGA kabler. HCDP bruges kun når vi snakker DVI og HDMI kabler har jeg hørt.

Forstå jeg ret? :o
Brugeravatar
Af azrael
#27014
Såvidt jeg har forstået det viser en given afspilningssoftware kun et højtopløst billede, hvis der kan opnås en digital forbindelse mellem skærm og pc og denne er krypteret via HDCP. Ellers skaleres der vist ned til standardopløsning.
Af Gr3y
#27445
HDCP er en øvre-level protokol på HDMI.

HDCP kan ikke beskytte en VGA connector, så der burde ingen problemer være med dit VGA output. Men jeg har ingen direkte erfaring med det.
Brugeravatar
Af Andromedia
#27446
Du får kun fuld 1080 opløsning over DVI eller HDMI. Det er en del af kopisikringen (HDCP) .

Er du sikker på der er vga udgang på HD-DVD afspilleren?
Af Rasmus Jagd
#27477
Det er jo ikke en DVD afspiller der er tale om, men et HD DVD drev til at sætte i min computer. Afspilningen vil PowerDVD Ultra tage sig af.

http://www.cyberlink.com/multi/products ... 2_ENU.html

Der står også under systemkrav følgende krav for display:
- HDCP (High-Bandwidth Digital Content Protection) compliant display for digital output
- TV or computer monitor for analog output

Der står dog ikke noget om at jeg signalet bliver begrænset til standard definition over VGA.
Af Rasmus Jagd
#27478
Har kigget lidt rundt omkring nu, og kan se folk ikke har nogen problemer med at sende HD over VGA med deres computer og PowerDVD Ultra.
Af Corax
#27480
Hvis du sender HDCP beskyttet materiale igennem et VGA kabel så vil det blive nedscaleret til 960x540.

Hvis der er andre der sender HD over VGA så er det ikke HDCP beskyttet ellers er de ikke klar over de ser et nedskaleret billede.
Af Rasmus Jagd
#27493
Jeg fandt endelig noget info der har relevans for min situation:

"Up till now, we've only talked about HDCP limiting DVI and HDMI connections, which is true for high-end monitors and TVs, but on a PC, there really isn't any restrictions of you were to say output HD through VGA or even composite cables - for now. HDCP has an additional DRM component called the Image Constraint Token (ICT), which can be used to force downsizing of protected HD 1080p video to SD resolutions (480p/540p) even on analog connections. Luckily, because first generation consumer hardware like HDTVs are non-HDCP compliant, the powers that be have decided to hold the implementation of ICT till the 2009-2012 timeframe, which gives consumers a few years to get themselves fully HDCP compliant. While technically you can still get by for at least the next three years without a HDCP compliant display or graphics card, most NVIDIA and ATI cards today that support H.264 acceleration should already be HDCP-enabled, though users should check with their respective vendors first to be doubly sure." HardwareZone.com

Så i sidste ende vil HDCP nok sørge for at man ikke kan sende et HD signal over VGA, men indtil videre behøver jeg vist ikke at bekymre mig om det.