Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#321184
Er det noget man kan forestille sig kommer mede en opdatering?

Jeg synes det virker hul i hovedet? Er det noget der koster dyrt at implementere i konsollen?

Jeg ville have en PS5 netop pga UHD drevet, da min gamle LG UHD afspiller larmer ret meget, men nu tror jeg da bare at jeg køber en anden dedikeret afspiller i stedet.
#321188
Martin Sjøstrand skrev: 27. okt 2020, 08:25 Jeg synes det virker hul i hovedet? Er det noget der koster dyrt at implementere i konsollen?
Mon ikke Dolby gerne vil have licens omkostninger dækket, hvis de aktiverer det. og når du tænker dig selv, så er det små penge men når de tænker millioner af maskiner så begynder det nok at blive lidt mere end små penge, selvom 50.000.000 måske er småpenge for Sony og MS, så er det bare et eksempel.

Hvis de kan spare skuer og drev og plastik for at gøre maskiner billigere, så kan DV support også ryge på en licens omkostning, som ikke er ønsket.
#321195
Det giver ingen mening, at Xbox Series X ikke understøtter Dolby Vision for UHD BD, da konsollen i forvejen understøtter Dolby Vision i spil og diverse streamingtjenester. Det samme gælder Xbox One X.
#321201
"Ingen" er muligvis en sandhed med modifikationer. Jeg har hørt/forstået sammenhængen sådan at konsollerne [af gode grunde når vi taler spil] som udgangspunkt skulle benytte Low Latency Dolby Vision, lige som f.eks. Xbox One X, så tonemappingen forgår i afspilleren [ihht TV'ets EDID] i stedet for på TV'et [med de yderligere fordele - og den højere latency - det nu kan give]

En anden mulighed [som jeg dog ikke har hørt benævnt] er at afspilningen helt kunne ignorere DV metadatalaget (På disk er det jo tale om dual-layer Dolby vision)

I begge tilfælde burde det jo i realiteten eller rettere teorien kunne løses/ændres ved en softwareopdateringen, så konsollerne træder ud af low latency mode (eller i det andet tilfælde læser metalaget med) når de skal afspille skiver med Dolby Vison.

Og uanset om det er det ene eller det andet der er tale om vil man jo sagtens stadig kunne se sit Dolby Vision materiale, enten med Dolby Vision tonemappingen foretaget i afspilleren (den option jeg har hørt benævnt) eller helt uden Dolby vision laget i ren HDR10 (den spekulerede option jeg ikke har hørt benævnt)
...Så værre er det jo heller ikke.
#321204
Jeg ville gerne have HDMI 2.1 på en god 4K afspiller for at være lidt fremtidssikret, når nu et kommende LG Oled (der gerne skulle komme i hus på Black Friday) har det.
Det kunne være oplagt hvis f.eks. de kommende natur-udsendelser fra BBC ala "Den Blå Planet", kunne være optaget i HFR. ?? også gerne nogle film-genre ?? Ved godt jeg dagdrømmer lidt :)

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor alle TV, afspillere, bokse mm. ikke har det efterhånden, da det ikke virker som om, det er en stor udgift for producenterne, når LG har haft det i et par generationer nu på alle deres Oled modeller ?? Med mindre der nogle tekniske problemstillinger, der ikke er afklaret ??

Det kommer jo nok nu, når xBox og PS5 kommer på markedet. Håber også det nye Apple Tv har det, når de engang får nulret sig sammen til at få det smidt på markedet :). Jeg venter stadig ??
#321206
Torben Rasmussen skrev: 27. okt 2020, 19:14 Har der været seriøs snak om udgivelser på disc i HFR? Disc’en kan vel ikke holde på en hel film i 48 fps, hvis vi snakker fuld længde?
Der er jo op til 100 GB at gøre godt med, så det er ikke noget problem
https://www.blu-ray.com/movies/Billy-Ly ... ay/166477/
og
https://www.blu-ray.com/movies/Gemini-M ... ay/252674/
Har ikke set Billy-Lynn, men Gemini man er det bedste 4K jeg nogensinde har set med mindre man medregner 4K demoer - For der skal et regulært 4K 60 Hz HDR demo til for at matche det - hvis man altså ikke er udrustet med så uplastiskt en hjerne at man vedvarende forbliver overfølsom over for film i andet end 24 fps stroboskob-mode og ikke syntes at man burde kunne se så mange [temporalt formidlede] detaljer i en film.
#321224
Vi har her til morgen forsøgt at opgøre, hvad der er op og ned ift. HDR-formater på de nye konsoller. Xbox Series X skulle også få HDR10+ ifølge Microsoft, men detaljerne mangler vi.

Det totale fravær af Dolby Vision på PS5 er dog spøjst når Sony jo støtter op om formatet i sine TV-skærme.

Inkonsekvent HDR-formatsupport i PS5 & Xbox Series X
#321246
Torben Rasmussen skrev: 28. okt 2020, 09:35 Jeg var klar over, at biografversionerne var HFR, men jeg vidste ikke, at de havde fået det med på UHD-disc-versionen. Same deal med Hobitten, som jo ikke blev udgivet i HFR i sidste ende.
Hobitten kunne ikke komme i HFR på BluRay, da bluray standarden understøtter 23,976, 24, 25, 30, 50 59.94005994005994005994005994006 O_O og 60 fps, men ikke 48 Hz som Hobitten blev skudt i. Så den bedste konversion må vel være 24 fps.

Edit: Du har faktisk selv skrevet en artikel om det en gang: https://www.flatpanelshd.com/news.php?s ... 1422517486

Hvis man uden for standarderne alligevel gennemtvang en 48 fps version på disc ville man næppe kunne være sikker på kompatibilitet med hverken enhver afspiller eller ethvert TV, selv om det teoretisk set måske(!) godt kunne lade sig fint gøre på nogle afspiller enheder (PC, shield mv) og nok især monitorer med mere vide præferencer for accept af forskellig video sync. Spørgsmålet er om man overhovedet kan flagge de 48 fps inden for standarden, en evt afspiller (Kodi, PowerDVD eller en eksotisk BluRay afspiller) ville kunne vide hvad det skulle gøre ved materialet. Men i realiteten kunne man vel bare ændre en værdi fra 50 til 48 og have held på nogle få enheder - Men det kan man så næppe udgive skriver på baggrund af.

Omvendt tror jeg det ville blive bemærket hvis man speedede den de 4% op til 50 Hz ::l