Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Plex
#23938
Hejsa

Jeg kigger efter en harddiskoptager til mit Samsung LE40M71 (ej full hd). I denne forbindelse, har jeg set at det er forskelligt, hvor høj HDMI opløsning de forskellige optagere har.

Hvor meget skal jeg bekymre mig om dette, og hvad betydning har det?

Har kigget på en Samsung SH830, som har DVB-t tuner, men HDMI opløsningen er kun 576p.

Håber nogen kan hjælpe en forvirret mand ;)
Brugeravatar
Af azrael
#23998
Altså, først lige en lille opklaring. HDMI har sådan set intet med opløsning at gøre, men er betegnelsen for en overførselsstandard (High Definition Multimedia Interface). Når jeg skriver "sådan set", så er det fordi opløsningen i teorien kan afhænge af den båndbredde som man kan overføre via HDMI.

Det du sådan set er inde på er en feature, der enten findes eller ikke findes i flere DVD/harddisk optagere og DVD afspillere, nemlig opskalering. Når f.eks. der ved den Samsung du nævner står 576p, så mener de, at den model ikke opskalerer et signal i standardopløsning (som ved PAL er 576 (synlige) linjer), men at den sender signalet umodificeret via HDMI. Det er faktisk ikke en dårlig ting, da man typisk foretrækker at lade tv'et opskalere signalet, medmindre man *ved*, at optageren eller afspilleren kan gøre det bedre.

Så umiddelbart mister du egentlig ikke noget vigtig funktionalitet ved den Samsung optager. Alligevel vil jeg anbefale dig at kigge på de nye modeller fra Sony (RDR-HX(D)650/750/870/970/1070 serien). De er egentlig lavet af Pioneer, som er kendte for at lave rigtigt gode HDD optagere. Endvidere kan alle modeller opskalere (men det er jo som sagt ikke så vigtigt) og du burde kunne fjernstyre dit Samsung tv på næsten samme måde som hvis du brugte en Samsun optager. AnyNet+, Bravia TheatreSync, VieraLink mm. er nemlig altsammen varianter af en standard kaldet HDMI CEC, og de basale funktioner er derfor de samme.
Af folp
#28514
ved godt at det er en ældre tråd, men siger du at jeg til mit Pana 42 med Viera link, kan købe f.eks en Sony 750, og forvente at den kan køre Viera link med TVet?
Brugeravatar
Af azrael
#28528
Ja, det skulle du kunne. Der er nogle funktioner, der varierer fra producent til producent, men al den funktionalitet, der svarer til HDMI CEC standarden (og det er langt det meste) er fælles for alle producenter.