Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#211265
Selvom der er lang tid til Ultra HD Blu-ray-afspillerne kommer, så tænkte jeg det kunne være interessant at få lidt gang i debatten.

Hvad har folk hørt? Noget nyt om de første film? Teknik osv.

Jeg kan lægge ud med hvad vi fik oplyst på CES 2015:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1420889628

Kort skitseret:
- 4K op til 60 billeder per sekund
- HDR (high dynamic range) og SDR (standard dynamic range)
- Op til Rec.2020 farverum, men også understøttelse for DCI P3
- Vil bruge HEVC-komprimering
- 100, 66 og 50GB diske
- 100 Mb/s bitrate

Standarden færdiggøres i midten af 2015 og de første produkter kommer nok i slutningen af 2015.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#211266
Dette slide er også kommet ud efter CES.

Et par yderligere detaljer:
- Vil ikke understøtte 3D i 4K (højest op til Full HD)
- Vil ikke understøtte 48 billeder per sekund (så ingen Hobbitten-film i originalformatet)
- 10-bit farvedybde (stadig 4:2:0 subsampling)
- HDR understøttes via den åbne SMPTE ST2048 standard, men Dolby Vision er "optional".
- HDR betyder, at man går over til PQ-gamma (og slipper fuldstændig fri af den analoge arv fra billedrørs-standarder)
Vedhæftede filer
uhdbluray.jpg
uhdbluray.jpg (130.08 KiB) Vist 5715 gange
Brugeravatar
Af David Munch
#211390
Først skriver du at det vil understøtte 60 FPS i 4K, og derefter at det ikke vil understøtte 48 FPS. Kan du uddybe det, eller er det fra forskellige kilder?

Det undrer mig at de ikke vil understøtte 3D.. Eller rettere, måske har de ligefrem indset at størstedelen af befolkningen er ligeglad med 3D? ;)
Af ReGaL
#211395
Af hvad jeg har kunne forstå, vil PS4 så ikke komme til at kunne afspille UHD Blu-Ray skiver?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#211401
David Munch skrev:Først skriver du at det vil understøtte 60 FPS i 4K, og derefter at det ikke vil understøtte 48 FPS. Kan du uddybe det, eller er det fra forskellige kilder?

Det undrer mig at de ikke vil understøtte 3D.. Eller rettere, måske har de ligefrem indset at størstedelen af befolkningen er ligeglad med 3D? ;)
60fps understøttes, men 48fps understøttes ikke. Eller med andre ord, man understøtter kun visse fast-definerede opdateringsfrekvenser (23.976, 24, 24, 50, 59.94 og 60fps). Se evt. vedhæftede skema :)
Brugeravatar
Af David Munch
#211402
Tak skal du have. Spøjst må man sige, men det må der jo være tekniske grunde til... 8)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#211403
Ja, det er en underlig beslutning. Der findes jo allerede tre film i 48fps og sikkert flere før Ultra HD Blu-ray kommer. De nye Avatar laves også i 48fps, ifølge Hr. Cameron.

Efter sigende så var både 48fps og 4K 3D oppe som forslag til standarden, men blev afvist. Der er vist ingen tv i dag der understøtter 48Hz signaler, men med denne beslutning har man jo nok også fået banket fast, at ingen nye tv kommer til det i en del år frem.