Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zjapper
#206042
Har lige bestilt min første ever fladskærm, og hvad er en fladskærm uden en blu ray afspiller. Men er du da tosset hvor er markedet stort. ;;)

Aner ikke hvad halvdelen af specifikationerne betyder, og ej heller om mærket bør være det samme som min fladskærm (Panasonic).

Tv'et har allerede netflix, men det har mange af afspillerne også?
DVD opskalering, er det ikke alle blu ray afspiller som kan afspille alm dvd'er i en anelse bedre kvalitet?
Troede kun TV'et havde noget med billedkvaliteten at gøre, men har hørt at en dårlig bluray kan ødelægge billede oplevelsen på trods af godt TV.

Har ikke brug for alt for meget ekstra features og gejl, helst så billig som mulig men dog med mulighed for at afspille mine DVD'er og Blu Ray film i acceptabel kvalitet.

Tjekkede nogle test af afspillere i fornuftige prisklasser, men alle sammen er udgået og sælges ikke mere, så har i nogle forslag til en fornuftig blue ray afspiller til under en tusse?.

På forhånd tak for jeres tid.:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#206047
Jeg har gennem tiden haft lidt forskellige BD-afspillere og lige nu bruger jeg en billig Sony, som vist kostede godt 400 kr. Jeg har også haft deres helt dyre model til flere tusinde og helt ærligt, så foretrækker jeg den lille - lige med undtagelse af hastigheden. Opskalering fra SD til HD eller HD til 4K (hvis du har købt 4K skærm) sker også i din skærm uanset hvad, så du skal ikke gå op i om producenten reklamerer med "opskalering".

Der kan dog være nogle fordele ved at vælge samme mærke som TV'et idet knapperne på fjernbetjeningen kan være mere gearet til at styre afspilleren uden brug af dennes dedikerede fjernbetjening. Styringen sker via HDMI-signalet og i princippet burde alle følge samme standard, men min erfaring er, at det oftest virker bedst hvis TV og afspiller har samme mærke på fronten.

Jeg vil anbefale dig, at få prøvet nogle af de interfaces de forskellige mærker bruger. Det kan let blive den afgørende faktor for hvor godt du vil synes om afspilleren. Jeg er selv mest til Sony, da deres interface er behageligt simpelt og fladt, hvor eks. LG og Samsung satser meget på mere detaljeret grafik. Jeg har eksempelvis aldrig været en særlig stor fan af Panasonics interface, men det kan jo være at du er vild med det.
Af Zjapper
#206052
Mange tak for sit svar.:)
Ja smart ville det jo være med samme mærke, men mit indtryk indtil videre er at panasonic blu ray afspiller er nogte dyre end feks samsung og sony.
Har ikke noget imod to fjernbetjeninger, har været vandt til 4. :p

Men hvis en afspiller (sony) til de 4-500 bobs kan gøre det, så redder det virkelig min dag. Var tæt på at bestille en panasonic til 1200 kr i går netop pga div finesser som dit indlæg antyder at jeg slet ikke behøver.

Igen mange tak.:)
Af Supergris
#206082
I teorien er der ikke forskel på billedkvaliteten mellem en dyr og en billig Blu-ray afspiller, da der ikke sker nogen form for skalering.
Den eneste opgave den skal udføre er, at aftaste signalet og føre det videre til din skærm.
M.h.t. afspilning af DVDér, kan der så til gengæld være ret betydelig forskel, hvis du lader din afspiller klare opgaven med at opskalere, men her kan du prøve dig frem og se, om det er dit tv, (forstærker, hvis du kører signalet igennem en sådan) eller dit tv/projektor, der klarer opgaven bedst...
Af Zjapper
#206083
Havde overvejet at bestille denne her i morgen.

http://www.pixmania.dk/blu-ray-afspille ... 719-a.html

Især den hurtige start fangede min interesse.

Men det du siger er at jeg lige så godt kunne købe denne uden at se eller mærke nogen særlig forskel?

http://www.expert.dk/philips/bdp210012/p/11207/

Ved ikke om afspilleren behøver at have 3D funktion når tv'et har 3D, aner ikke hvilken eller om begge er påkrævet for at se film i 3D.