Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Johnnielsen
#7184
Jeg ved godt, at der stadig må være relativt få med erfaringer fra HD-DVD og BluRay maskiner og film, men jeg kunne nu alligevel godt tænke mig at høre nogle erfaringer, hvis nogen har sådanne.

Hvor stor er forskellen i forhold til nuværende DVD'er? Hvor stor er forskellen filmene imellem? Hvilke maskiner har I set i aktion? Al information er kærkommen.

Tak
Af Nagash
#8849
Jeg står i den heldige situation at jeg har set begge formarter i aktion.
Nu har begge formater haft en del børnesygdomme, som heldigvis ser ud til at være så nogenlunde overstået. HD-DVD har kørt ret godt i et stykke tid, hvorimod BD har haft en del problemer, dels pga. codec og dels pga. manglen på dual-layer.
Men jeg vil tage udgangspunkt i den nuværende situation.
Der er klart fordele og ulemper ved begge codecs. Fx kan de nuværende HD-DVD afspillere "kun" håndtere 1080i mod BD 1080p, men i praksis er det nu begrænset hvor meget det gør.
Og efter Warner's nyeste bølge af BD, er der faktisk ingen forskel i kvalitet at spore.
De har nemlig sendt de nyeste udgivelser på markedet med VC-1 codec. (Mener jeg det hedder) Så der er faktisk ikke nogle synlige forskelle længere.
I forhold til alm. DVD er forskellen meget svingende. Det spænder sig over lidt bedre til ja, en verden til forskel. Men dog uanset hvad, så bedre end DVD. Det skal så siges at de første mange udgivelser på BD var lidt skuffende, når det nu er HD. Ikke sagt at de var desideret dårlige, men man forventede et eller andet sted lidt mere. Der har HD-DVD været bedre fra starten. Men ser man rent teknisk på det, så har BD nok et eller andet sted de fleste fordele. De har understøttelse fra næsten alle filmselskaber, har mere plads på deres skiver, og endnu mere, når de får udsendt de første dual-layer. (Kingdom of Heaven er på vej) Og så er der også PS3. Ved godt at der kommer et HD-DVD drev til X-Box 360, men det kræver jo at folk gider at invistere i den.
Man skal dog være opmærksom på at der på mange udgivelser mangler nogle af de ekstra der er på DVD-udgivelserne, og mange af dem ikke er den Dir. Cut som man kan få på DVD.
Så skal man invistere nu eller vente?
Jeg har valgt at invistere i BD, og min storebror i begge, men vi er nok også skadede. Er man almindelig forbruger, er der nok ikke nogen grund til at sponse afsted for at får sig en HD-afspiller uanset format. Se tiden an, og tag det med ro.
Det er bestemt en helt anderledes oplevelse at se film i HD, og jeg har aldrig fortrudt mit køb. Men jeg ville sikkert kunne klare mig et år endnu uden at have købt en. Håber det gav lidt klarhed.

Du kan evt. læse lidt om de to formater her, og se anmeldelser af de for skellige udgivelser: http://www.highdefdigest.com/
Af Paw Jørgensen
#11479
Kort sagt.. BlueRay fra SAMSUNGS BluwRay afspiller op i en 40" fladskærm via HDMI er som at se på et almindeligt tv der kører DVD bare bedre.. :-)


MVN
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#11505
Jeg er desuden igang med en anmeldelse af Samsungs nye Blu-Ray afspiller BD-P1000, så anmeldelsen kan nok også kaste lidt mere lys over dette forholdsvis nye marked.

Indtil videre er jeg dog ret begejstret - prisen skal så bare lidt ned. :)