Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#21927
Hej Alle,

Jeg er på jagt efter et nyt LCD TV. Vi er koblet på Stofas antennenet hvorfor jeg gerne ville købe et fjernsyn med indbygget digital DVB-C decoder. (Hvis ellers jeg har forstået forskellen på DVB-T og DVB-C rigtigt?)

Hvordan søger jeg på hifipriser.dk efter et LCD TV med DVB-C dekoder? Jeg syntes ikke den fremgår i listen?

Hvis ikke TV'et har indbygget DVB-C får jeg vel en extern dekoder med seperat fjernbetjening? Dette vil jeg meget gerne undgå..

Er jeg helt galt på den? :(

Tak for et super forum!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#21936
Nej, du har forstået tingene helt korrekt. DVB-C er til kabel-TV og hvis TV'et ikke har en sådan tuner og du VIL køre med DVB-C, så skal du have en ekstern hvilket resulterer i en fjernbetjening mere.

Der er meget få TV der har DVB-C, men du kan dog sagtens finde et. Sonys nye serie har eksempelvis (et bud kunne være D3000 serien) og Loewe's TV har også.
Af Ferlev
#21943
Hej Yak,

Tak for svaret. Det virker dumt hvorfor man ikke indbygger det i alle nye fjernsyn :o Er det noget der kommer mere og mere?

Jeg drømmer om et Samsung M87 37", men er det totalt ligemeget med den rigtige dekoder? Jeg vil gerne koble det med HTPC, PS3 eller noget BR HD optager på et tidspunkt..

(Er der nogle der ved hvordan man opsætter det som søge kriterium på hifiprise.dk ?)
Af THXTEX
#21945
Blot lige en kommentar til tråden.

Ud fra de TV jeg har set med indbygget DVB-C tuner, så ser det ud til at de kan dekode MPEG2 billedesignaler. I 2009 går man i Danmark over til at komprimere i Mpeg4.
Derfor er det af min opfattelse at man på det tidspunkt vil få problemer.
Af Ferlev
#21966
Hvad mener i? Er det helt ligegyldigt med digital decoder? ;;)
Af THXTEX
#21971
Ferlev skrev:Hvad mener i? Er det helt ligegyldigt med digital decoder? ;;)
Nej, men det du køber idag kan være forældet om 2 år. Og så kommer du alligevel ikke uden om at skulle anvende en ekstern digital tuner.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#21977
Det mest optimale er at få et TV der kan udbygges med moduler senere hen. B&Os modeller har eksempelvis mulighed for at få indsat moduler til den standard der nu end vinder i fremtiden, ligesom man kan få indsat et DVB-C modul til visse af modellerne (det tager åbenbart tid at udvikle modulerne, så det er ikke alle TV der har det ;) ).

Loewe kan vist også udbygges senere hen.
Af Ferlev
#21979
Det sucker da totalt.. Findes der ingen Samsung med digi C tuner?
Af msengell
#21988
Samsung M86 har da plads til et CI kort så kan du selv sætte den korrekte dekoder i
Brugeravatar
Af azrael
#21991
msengell skrev:Samsung M86 har da plads til et CI kort så kan du selv sætte den korrekte dekoder i
CI-slottet er udelukkende tiltænkt krypteringskort, såkaldte CAMs (conditional access modules). Det ændrer ikke ved, at DVB-T og DVB-C modtager og forarbejder to forskellige slags signaler. Et fransk firma kaldet Neotion påstår at have udviklet et CAM, der ikke blot kan dekode et krypteret signal, men også omforme MPEG4 til MPEG2, så "ældre" tv kan bruge signalet. Det er dog ikke noget der kan købes endnu. Jeg er end ikke engang sikker på, at de har en prototype af det CAM.
Af Ferlev
#22017
Så der er ingen Samsung med DVB-C tuner? :((

Hvor stor forskel er der på analog og digital tuner? Hvad vinder man?

Og igen, hvordan søger jeg på hifipriser efter DVB-C tuner? ;;)
Brugeravatar
Af azrael
#22019
Tja, LCD-tv står sådan set af lort uden digital signalkilde. Plasma er noget bedre, men selv de er ikke så glade for analog signalkilde.

Der er faktisk (endnu) ikke ret mange tv på gaden med indbygget DVB-C dekoder. Der er faktisk p.t. kun én mainstreamserie og det er Sonys D3000-serie. Så er der et par tv, som man mere kan betegne som nicheprodukter, såsom Loewe og Metz, der også har mulighed for DVB-C.

Det er faktisk lidt "morsomt" (læs: sørgeligt) at tænke på det manglende udvalg af DVB-C-klare flad-tv, når DVB-C standarden faktisk er et par år ældre end DVB-T standarden, men der er mange aspekter der spiller ind her. Det gør dog ikke mindre sørgeligt.
Af Ferlev
#22022
azrael, takker!

Ja, det virker umådeligt åndsvagt. Jeg ved ikke hvad fordeligen af antennesignaler luft/kabel er i DK, 70/30..? 50/50?

Uha jeg føler mange mennesker må have købt katten i sækken. Først HD-ready som ikke er rigtigt HD, så uden den digitale tuner mange sikkert har behov for?! Jeg kommer helt i tvivel om det virkeligt er nu man skal smide 10k....?

Tak for svarene alle..
Af THXTEX
#22027
azrael skrev:Der er faktisk p.t. kun én mainstreamserie og det er Sonys D3000-serie.
Merlin har i denne uge SONY KDL 32 S 3000 32" til 8999,- Det har indbygget DVB-T + DVB-C tuner. Kig i deres reklame for denne uge på side 6.