Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#195706
Ja, som overskriften hentyder til så er der egentlig 2 spørgsmål i samme, men de fletter lidt sammen. Nu kaster jeg lige det hele op, for jeg skal bruge lidt hjælp til at vælge den rigtige løsning.

Min moder har en Hinke HT0210VI DVB-T tuner, som for at gøre en kort historie lang, forsøger at begå selvmord. Pludselig sender den intet signal ud, og det hjælper kun at tage strømmen kortvarigt for så at tilslutte den igen. Det er dog en stakket frist, da den måske 2 timer eller 1 dag senere laver samme stunt. Derudover er den også begyndt at summe noget, som om strømforsyningen ikke har det for godt.

Så jeg er så småt begyndt at undersøge markedet, for på et eller andet tidspunkt skal den skiftes helt. Her er kommer 64.000 kr. spørgsmålet så ind. Hvad skal jeg vælge til hende? Mulighederne spænder nemlig fra den simple en ny tuner, og helt over til en gennemgribende ændring af hele setup'et.

Da hun er pensionist, må løsningen gerne være så brugervenlig som muligt, da hun har lidt svært ved at vende sig til nye tekniske ting. Det har ikke hendes interesse, og derfor skal det skovles ind 4.000 gang før der hænger bare lidt ved.

Det nuværende setup er følgende:
* Hus med 1 plan + kælder og loft.
* Parabol monteres for at kunne modtage TV3, og en Strong (tror jeg nok) modtager stående til afkodning af signalet.
* Førnævnte DVB-T Hinke boks.
* En LG VCR/DVD kombi, til hhv. optagelse af udsendelser og afspilning af film. Sidste nævnte primært for børnebørnenes skyld.
* 2 gamle fjernsyn, som ikke har digital tunere indbygget. Den sidste skal dog af andre årsager have både det DVB-T og DVB-S (kanalvælg dog styret af modtageren i stuen) signalet fremsendt.
* UHF-antenne der ligger på loftet.
* Første fjernsyn, DVB-S tuneren, DVB-T tuneren samt VCR/DVD'en står i stuen.
* I kælderen står fjernsyn nr. 2, som skal have både et digital (DVB-T) signal samt det analoge signal fra DVB-S'en.

Det er sat lidt kryptisk op pt, men det virker fint, dog er det her del 2 af spørgsmålet kommer ind. Hvis jeg finder på at udskiftet enhederne, så hun i princippet kunne nøjes med en boks ved fjernsyn nr. 1 i stuen, i stedet for 3 som nu. Hvad skal jeg så vælge, og skal jeg ændre på kabeltrækket for at få optimalt signal frem?

Nu er kablerne trukket fra hhv. parabol og UHF'en til en samleboks på loftet. Dette en kabel med begge signaler løber så ind i DVB-S modtageren. Herfra ud til en coax TV splitter, så signalet kan ledes videre til fjernsyn nr. 2. Det ekstra stik smides så ind i Hinke boksen, derefter VCR/DVD'en (for at kunne optage fra parabol) for til sidst at have i fjernsyn nr. 1. DVB-T'en er derudover forbundet med både fjernsyn nr. 1 og VCR/DVD via scart, for at kunne levere signaler til hertil.

Jeg skal se om jeg ikke kan lave en tegning af ovenstående og link til den, så tror jeg det vil være nemmere at forstå.

Det blev lidt en lang forklaring, men det jeg gerne vil frem til at egentlig bare.
1) Skal jeg nøjes med at udskifte DVB-T tuneren, og i så fald til hvilken?
1.1) Så at LGs HR939N er på bud, men den anmeldelser bl.a. herinde er ikke fantastiske.

2) Findes der en boks, som kan kombinere DVB-T, DVB-S (Viasat), optagefunktion (så man kan se en kanal og optage en anden samtidig) samt eventuelt kunne afspille DVD. VCR'en kan vi vist godt tillade os at skrotte... ;) Samtidig skal den kunne sende både et digitalt og et analogt signal videre til fjernsyn nr. 2.

3) Kan kablingen optimeres og i så fald hvordan? Punkt 2 vil logisk nok gøre det, men er der andre veje?