Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#177148
Inden jeg løber ud og køber noget som helst.

ER der forskel på hhv Vu+Duo (2 tunere + HDD)
og Dreambox 8000 modellen, når vi snakker billedkvalitet ?

Specs er "de samme" ,men som ofte set med fx grafikkort, så er det ikek specifikationerne alene der giver resultatet.... men også hvem og hvor hardwaren er lavet...

VIL man kunne se forskel i billedkvalitet på hhv DreamBox og "De andre" som på papiret er ligeså gode ?

boxen skal bruges som opdatering af de skod boxe fra Via/CanalD ...
Af Mysen
#177153
Nej, der er ikke forskel på billedkvaliteten. Men der kan være forskel på hastighed, EPG, kvalitet af fjernbetjening, features mm.
#177159
Jeg er bestemt ikke enig i at der ikke er forskel på boksenes billedkvalitet. Der er ikke forskel på selve tuner-delen - eller rettere, tuner-delens kvalitet har ikke nogen indflydelse på billedkvaliteten, når bare den er god nok til at signalet er stabilt. Men de fleste tuner-bokse tvinger dig til at bruge scaleren i boksen, og sende alle signaler ud som enten 720P eller 1080i. Da scaleren samtidig som regel er ekstremt ringe, kan det give ret stor forskel på billedkvaliteten. Dreambox kan (i hvert fald på nogle modeller, ved ikke om det gælder alle) sende signalet ud uskaleret, og dermed lade skaleringen blive håndteret af skærmen. Om dét er en fordel, afhænger så af skærmens skalering, men det giver i hvert fald MULIGHEDEN for at sikre sig en god skalering (eventuelt via en ekstern scaler, hvis budgettet rækker).

Hvordan en software-baseret løsning i en PC performer i den sammenhæng, er ikke noget jeg har erfaring med.
Af Mysen
#177164
Siger du, at du kan vinde billedkvalitet ved at købe en dyr boks, fordi der følger en bedre skalering med?

Jeg var af den overbevisning, at skærmens billedprocessor ville klare den opgave bedre end nogen af de konsumer bokse, der var på markedet, hvorfor det ville være ligegyldigt, hvilken man valgte, hvis man alligevel bare sende signalet ud uskaleret. Jeg gik ud fra, at dette var muligt på alle bokse, men det er måske ikke tilfældet?
Af Otto J
#177167
Mysen skrev:Siger du, at du kan vinde billedkvalitet ved at købe en dyr boks, fordi der følger en bedre skalering med?
Ikke helt. Jeg siger at du kan vinde billedkvalitet ved at UNDGÅ skalering i boksen (hvilket teknisk set ikke behøver være dyrt, men muligvis er det i praksis). Men man kunne OGSÅ vinde billedkvalitet ved at købe en dyr boks med bedre skalering, ja. Det tror jeg så bare ikke rigtigt eksisterer i praksis.
Mysen skrev: Jeg var af den overbevisning, at skærmens billedprocessor ville klare den opgave bedre end nogen af de konsumer bokse, der var på markedet, hvorfor det ville være ligegyldigt, hvilken man valgte, hvis man alligevel bare sende signalet ud uskaleret. Jeg gik ud fra, at dette var muligt på alle bokse, men det er måske ikke tilfældet?
Nix, det er faktisk ret sjældent (uden at jeg har erfaring med alle bokse).

En lille detalje, skaleringen i skærmene er også ret svingende, standarden er dog blevet hævet noget de senere år. Især billigere skærme kan have nogle usandsynligt dårlige scalere stadigvæk (men hvis man interesserer sig væsentligt for det, har man vel heller ikke en discount-skærm).

Jeg kender ikke til nogen skærm der har skalerings-kvalitet på niveau med DVDO og (især) Lumagen scalere, men priserne på dem gør at det ikke er hvermandseje.