Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Scoring
#176278
Nu bliver jeg sgu snart forvirret som almindelig forbruger ;)

Jeg har et LG PQ6000. Ifølge hjemmesiden har det MPEG-4 men ikke en DVB-C tuner.

Jeg modtager kabel tv fra Yousee, og kan se alle kanaler - undtagen kanaler som Canal 9, og kan se ingen i HD.

Hvad betyder det for mig, at de slukker for MPEG-2 signalet?
Brugeravatar
Af edinger
#176281
Det kan ikke passe, at du modtager kanaler via kabel (YouSee), men ikke har DVB-C ('C' for cable). Medmindre du har en ekstern boks tilsluttet.

At der bliver lukket for MPEG-2, spiller naturligvis ingen rolle for dig, eftersom du allerede i dag benytter MPEG-4-standarden.
Af Scoring
#176289
Dette står der på deres hjemmeside:

Digital DVB-T / DVB-C: DVB-T (MPEG2/4)

Så går jeg ud fra at det ikke har DVB-C?

Jeg modtager kanaler fra kabel UDEN boks. (ingen HD)
Af Bent odense
#176308
Jo dit tv har DVB-C tuner.Og hvis du ikke kan se canal 9 eller nogle hd kanaler,Så kan det værer at de ikke er med i din tv-pakke.Men DR-HD skulle du kunne se.Lav en digtal søgning på din udbyder frekvens-network ID.Ældre LG:vælg land:svensk,Vælg setup-Auto Tuning.Så du kan roglig gå ind år 2013.
Af Scoring
#176314
Bent odense skrev:Jo dit tv har DVB-C tuner.Og hvis du ikke kan se canal 9 eller nogle hd kanaler,Så kan det værer at de ikke er med i din tv-pakke.Men DR-HD skulle du kunne se.Lav en digtal søgning på din udbyder frekvens-network ID.Ældre LG:vælg land:svensk,Vælg setup-Auto Tuning.Så du kan roglig gå ind år 2013.
Hold nu op - jeg har spurgt herinde før, og der var også forvirring i starten, men konklusionen er altid at der ikke er DVB-C tuner.

Jeg har prøvet mange søgninger, aldrig fået noget resultat - men kan vel godt prøve igen med din fremgangsmåde.

Jo, jeg har kanal 9 i min pakke, da jeg har fuld-pakken og sagtens kan se den på det TV i stuen :)

EDIT:

Dette står der i ekstrabladets anmeldelse:

Hvad kan den: 42 tommer LG PQ6000 har digital tuner til antenne-tv (DVB-T) med mpeg4, men ingen til kabel-tv (DVB-C)

Kilde: http://ekstrabladet.dk/kup/testogtjek/e ... z2BFYBXXBO
Af noxity
#176315
Du har helt ret Scoring, dit TV har kun en analog og DVB-T(mpeg2/4) tuner.

Derfor må du i øjeblikket se TV via den analog tuner. Ændringen har derfor ikke nogen betydning for dig, men vil da helt klart anbefale dig at købe en digital boks (eller et nyt tv?), så du kan få glæde af det skarpere digitale signal. Du vil samtidigt for adgang til flere kanaler. Hvilke kanaler afhænger selvfølgelig af din nuværende pakke.
Af Scoring
#176316
noxity skrev:Du har helt ret Scoring, dit TV har kun en analog og DVB-T(mpeg2/4) tuner.

Derfor må du i øjeblikket se TV via den analog tuner. Ændringen har derfor ikke nogen betydning for dig, men vil da helt klart anbefale dig at købe en digital boks (eller et nyt tv?), så du kan få glæde af det skarpere digitale signal. Du vil samtidigt for adgang til flere kanaler. Hvilke kanaler afhænger selvfølgelig af din nuværende pakke.
Det er netop fordi jeg køber nyt TV, at jeg gerne vil vide det - da jeg sælger det gamle ;)

Jeg mener selv at jeg er OK med, hvad angår tunere osv. men lige denne her, stod mig lidt uklar - da mit TV kun er 3 år gammelt, og jeg så synes det var mærkeligt at det allerede var så forældet, at jeg ikke kan bruge det mere næste år.

Jeg ville derfor også gerne vide det, da interesserede køber, alle spørger ind til MPEG-4 osv. (tror de har læst artiklen med yousee der slukker).

Men man kan altså fortsat se almindelig TV, selvom de slukker for MPEG-2? :)
Brugeravatar
Af edinger
#176317
Hvis du har kabel-tv fra Yousee, men IKKE har DVB-C, må det betyde, at du modtager dine kanaler analogt. Hvilket også forklarer de manglende HD-kanaler.

Lukningen af MPEG-2-signalet har dog fortsat ingen betydning for dig, jf. mit forrige indlæg.
Af Scoring
#176318
edinger skrev:Hvis du har kabel-tv fra Yousee, men IKKE har DVB-C, må det betyde, at du modtager dine kanaler analogt. Hvilket også forklarer de manglende HD-kanaler.

Lukningen af MPEG-2-signalet har dog fortsat ingen betydning for dig, jf. mit forrige indlæg.
Det vil sige, at modtager man kanaler over antenne som f.eks. Boxer - vil man kunne se HD på det?
Brugeravatar
Af edinger
#176319
Scoring skrev:Det vil sige, at modtager man kanaler over antenne som f.eks. Boxer - vil man kunne se HD på det?
Ja, hvis man har DVB-T, hvilket du vist skrev, var tilfældet for din skærm.
Af Scoring
#176320
edinger skrev:
Scoring skrev:Det vil sige, at modtager man kanaler over antenne som f.eks. Boxer - vil man kunne se HD på det?
Ja, hvis man har DVB-T, hvilket du vist skrev, var tilfældet for din skærm.
Mange tak!

Sidste spørgsmål, hvad med parabol? - de vil opleve samme som mig, at modtage dem analogt?
Brugeravatar
Af edinger
#176321
For at kunne modtage parabol-tv uden boks, skal tv'et have indbygget DVB-S-tuner. Hvilket er knap så almindeligt som DVB-C og -T.
Af Scoring
#176322
edinger skrev:For at kunne modtage parabol-tv uden boks, skal tv'et have indbygget DVB-S-tuner. Hvilket er knap så almindeligt som DVB-C og -T.
Nåå ja - da der altid følger en boks med.

Forstået - tak for hjælpen alle sammen!