Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#154367
Hej med jer alle.
Jeg har noget af et mærkeligt problem, og ved ikke hvordan fan... jeg kan løse det.
Lidt teknik:
Jeg har en 110 cm parabol hængende på husmuren med 4 stk dobbelt-hoved LNB'ere samt 2 stk 4-Diseqc's.
Det ene signal går til suen og det andet til soveværelset.
På 1 grad vest er alt i orden, men når jeg er på Astra har jeg følgende problemer:
a. Er begge fjernsyn tændt på Astra så hakker det i stuen og i soveværelset har jeg intent signal.
b. Slukker jeg fjernsynet i soveværelset har jeg super billede i stuen.
c. Slukker jeg fjernsynet i stuen (men lader fjernsynet stå på en af de tyske stationer på Astra) så hakker billedet en smule i soveværelset.
d. Slukker jeg fjernsynet i stuen (efter at have sat det på en tilfældig kanal på 1 grad vest) har jeg super billede i fjernsynet.

Jeg har prøvet med en anden LNB på astra, men det hjalp sgu ikke.

Er der nogen der har en ide? Kan det være kablet fra Diseqc'en og til soveværelset der er ved at gå i stykker? Det håber jeg sgu ikke, da det ligger i den nye looftadskillelse og dermed under gulvet på 1. sal og gemt i ½ meter glasuld!!!

Alle ideer og forslag er velkomne.

På forhånd tak

Lars Møller
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#154374
Det lyder som om du har et for svagt signal, hvilket kunne skyldes at du benytter en passiv splitter mellem stue og soveværelse. Hvis det er tilfældet, så bør du anskaffe dig en aktiv splitter i stedet, så signalet ikke degraderes når du deler det.
Af kennel
#154473
Jeg har dobbelt hoveder på alle 4 sat-positioner. 2 stk 4-kanals DiseqC og INGEN passive splittere. Det åndsvage er, at det faktisk kun er på ASTRA jeg har problemer, Så jeg er stadig åben for ideer.

PFT
Lars
Af kennel
#154557
Fra hovederne til DiseqC er de ca, 1½ m lange.
Ind til stuen ca. 4 m og til soveværelset ca 10 m.

Kablerne er RG6-kabler (8,4 mm yderdiameter), så det er ikke tynde kabler....
Brugeravatar
Af MigSelv
#154584
Hvis de er så korte, er det ikke signaltab i kablerne. Så det er heller ikke løsningen.
Kabelmontering ved lnb og disecq, er de 100% adskilte. Ikke den mindste smule skærm, der blot rører den anden tilslutning ( en enkelt tråd er nok ).
Men problemets beskrivelse, passer faktisk en på 2 vejs splitter i systemet.
Hvad med disecq'en, har du prøvet at bytte rundt på dem? Den ene kan jo være defekt, med noget intern overgang, på et par af indgangene.
Af kennel
#154600
De er fuldstændig adskilte. Jeg har arbejdet næsten 20 år med konnektorer - deriblandt coax - så jeg ved hvor vigtigt det er.
Nej jeg har ikke prøvet at bytte rundt på DiseQc'ene. Det vil jeg prøve når stormen lægger sig O_O

mvh
Lars
Af kennel
#156510
Så har jeg sgu prøvet lidt af hvert.
Nye Spaun DiseQc's, nye dobbeltskærmede kabler fra LNB til DiseQc's...

Stadig lige så forvirrende som hidtil.
Pefekt signal på Thos i soveværelset men ingen Astra (det længste kabel fra DiseQc til modtager).
Perfekt Astra modtagelse men mærkelig Thor i stuen hvor kablet er kortest (Nogle kanaler får jeg fint (eks NatGeo Wild HD, Animal Planet HD) mens andre bare viser ”lavt signal” (Kanal 5, 6’eren, Animal Planet)
)

Hvad fanden kan der være galt?