Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bernth
#153154
Hej Alle
Jeg har netop haft flg. mailudveksling med Yousee:
Hej
Jeg bor på Finderupvej 9.2.1 og har bredbånd og kabeltv fra jer. Jeg har en stikdåse til kabeltv i stuen og i soveværelset. Jeg har ingen problemer med stikket i stuen hvor alt virker som det skal. Stikket i soveværelset har jeg derimod store problemer med. Jeg kan kun finde kanaler ved at søge med indstillingen "luft", men også her kan jeg kun se gratis kanalerne. Jeg har talt med en antennemand som påstod at I hurtigt kunne se om der var noget galt med stikket i soveværelset.
Jeg håber det giver mening for jer.
Hilsen Thomas

Fik så flg. svar tilbage:

Hej Thomas.
Tak for din mail ang. dit TV-stik.

Desværre, så kan vi ikke fjernmåle på dit signal herfra. Jeg kan dog fortælle dig at som regel, så er det os der har installeret stikket i stuen. Hvorimod stikket i soveværelset egentlig ikke er til Kabel TV, men tilsluttet måske til tag-antennen og det er derfor du kun får luftsignalerne?

Vi kan godt sende en tekniker ud til dig, såfremt du skulle ønske dette, dog vil det højest sandsynlig mod regning da vores service kun gælder til og med første stik i lejligheden.

Vil det sige at det kan lade sig gøre at "lave" det kabel som går til tagantennen om til at vise de kanaler jeg har betalt for.
Hvad er alternativet i denne sag? For jeg ønsker under ingen omstændigheder at have trukket et kabel fra stuen til soveværelset - da dette vil være et stort rod.

Jeg håber meget der er nogen der kan hjælpe.
Brugeravatar
Af huntiedk
#153157
Eftersom du modtager signaler i indstilling "luft" (dvs. DVB-T), har Yousee support højst sandsynlig ret i, at stikket får signal fra en antenne og ikke kabel-TV. Så umiddelbart er der ingen vej udenom at få trukket et kabel fra stue til soveværelse.
#153161
Bernth skrev:Vil det sige at det kan lade sig gøre at "lave" det kabel som går til tagantennen om til at vise de kanaler jeg har betalt for.
Ja det kan sagtens lade sig gøre. Du kan hyre YouSee til at udføre arbejdet, så er du sikker på det bliver udført korrekt og at du ikke bryder YouSee abonnementsvilkår, da det ikke er tilladt selv at pille ved installationen til og med deres afleveringspunkt (YouSee antennedåsen i stuen). De har også mulighed for at skrue på signalstyrken ind til lejligheden, hvis det viser sig nødvendigt, det har man ikke selv mulighed for, heller ikke hvis man hyrer en 3. parts antenneinstallatør. Så du kan nok lige så godt hyre en YouSee tekniker, det er vist ikke dyrere end at hyre en elektriker eller anden håndværker.

Her er info om YouSee teknikerbesøg inkl. takster:
http://yousee.dk/Hjaelp_og_Support/Tv-p ... _wide.aspx
Priser
Forgæves besøg: 495,-
Startgebyr: 495,- inklusiv en halv times arbejde
Skal teknikeren bruge mere end en halv time, betaler du 250,- per påbegyndt halve time udover startgebyret
Eventuelle udgifter til materialer
http://yousee.dk/Hjaelp_og_Support/Tv-p ... -stik.aspx
Sådan får du flere kabel-stik

Hvis du ønsker flere kabel-stik i din bolig, kan du bestille opsætning af ekstra stik hos Kundeservice, som kan oplyse dig om, hvad det typisk koster at få lavet flere kabel-stik.

Når du har kontaktet Kundeservice, vil en tekniker i dit område ringe dig op for at aftale nærmere med hensyn til pris, samt hvornår teknikeren kan besøge dig.

Du skal være opmærksom på, at installationerne kan variere meget. Den endelige pris kan vores tekniker derfor først give dig, når han eller hun har gennemgået din installation.

Vælger du at lade en tekniker fra YouSee udføre arbejdet, bliver det udført korrekt med det rigtige udstyr, og der er kundeservice samt to års reklamationsret på stikdåsen.
I en lejlighed kan det kan sikkert udføres på den første halve time - maks. en time vil jeg tro. Der skal blot trækkes et nyt antennekabel fra YouSee dåsen i stuen ind til soveværelset, evt. ved at teknikeren borer hul i væggen/væggene, hvis der ikke allerede er et tomrør at trække kablet i.
Men ringe og hør dem ad hvad det typisk koster inkl. materialer. Det burde nok kunne holdes under 1000,-.

Hvis du ønsker at flytte tilslutningen af kabelmodemet fra stuen til soveværelset, så kan teknikeren også sørge for at det bliver muligt via dataudtag i dåsen i soveværelset.
Af Bernth
#153174
Tak for alle jeres svar.
Lige for at få det hele på det rene så er det muligt at gøre så stikdåsen i soveværelset virker? Når der snakkes om at trække kabler, menes dette i væggen right?
Af Snurrerundtlyd
#153176
Bernth skrev:Lige for at få det hele på det rene så er det muligt at gøre så stikdåsen i soveværelset virker?
Dåsen skal nok udskiftes med en ny til omkring 200,-, men det sørger YouSee teknikeren for hvis det er nødvendigt.
Bernth skrev:Når der snakkes om at trække kabler, menes dette i væggen right?
I væggen eller på væggen, imellem de to dåser i stuen og soveværelset. Det er svært at svare på om den kan trækkes i væggen, det afhænger af om der er er rør at trække kablet i imellem de to antennedåser. Hvis de ikke er det må det trækkes langs fodpanelet og sættes om med en kabelkanel eller kabelclips.

Hvis der ikke allerede er et rør kan man dog også trække et rør i væggen (hvis det ikke er en gipsvæg). Men det er en ret dyr og besværlig løsning, da man først skal fræse en rille, sætte rør ind, spartle, tapetsere og male igen. Så den løsning er noget overkill bare for at trække et antennekabel, medmindre man vil bruge mange penge på det.
Men man kan som sagt sagtens trække kablet udvendigt på væggen langs fodpanelt, med kabelclips eller en kabelkanal.

Men ring til YouSee og snak med dem om hvad det koster.