Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#308800
Det handler da ikke om at debattere, men om at hjælpe trådstarter. Og skal man finde ud af om der er noget galt, og i så fald hvad, så skal man have elimineret fejlkilder.

Og nu du bruger computeren som eksempel, så har jeg en del gange set folk brokke sig over at de har købt en 144hz skærm, men de oplever ikke en forskel fra 60hz. Og det er fordi de bruger HDMI frem for Display port = fejl brug.

Så jeg vil mene at han bør finde noget ordenligt kvalitet og prøve det. Først noget HDR og så noget alm 4k. Er det så fint, så har man elimineret Tv'et som fejlkilde. Hvis det også står forkert, så er der måske noget galt med tv'et. Står HDR fint og alm 4k af lort, så er der måske fucked up i nogle indstillinger. (Med mindre der også er leget med HDR indstillingerne)

Så kan man gå videre. Er Yousee boksen sat ordentligt op, ser man på noget ordenligt materiale via tv-boksen.

Dårlig streaming kvalitet kan også være dårligt netværk, bare fordi man betaler for 250/250, så er det ikke sikkert at man har det der hvor boksen er placeret.

Men trådstarter må nok på banen igen.
#308810
Uklare billeder (som i “uskarpt” og ikke “fyldt med fejl eller artefakter”), skyldes ret sjældent fejl i indstillingerne eller et defekt TV. Den typiske fejlkilde er kildematerialet.

Hvis du kommer fra et lille ældre TV, og nu har skiftet til 65”, så er det klart, at du pludselig vil se alle de skønhedsfejl, som før var skjulte af den lille størrelse.

Som fejlsøgning så vil jeg, som flere har nævnt, lige prøve at få afspillet noget materiale, som rent faktisk er i god kvalitet. Der har været flere anbefalinger af specifikt indhold på YouTube, som er i 4K. Husk også at tjekke at billedprofilen er sat til “Personlig” - det skal tjekkes imens appen er åben og ligeledes på alle de kilder du see på (dvs også når du ser TV).

Det giver ikke mening at fejlsøge på TV-kvaliteten før der er klarhed om, hvorvidt det KAN blive bedre.