Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#302859
Jeg har altid erfaret at Blu-Ray er mere detaljeret end streaming når det kommer til reel spatial resolution grundet den markant højere bitrate på BluRay. Misforstå mig ikke, jeg syntes generelt at 4K streaming har god og acceptabel kvalitet, men at man altid har kunnet finde de ekstra marginaler på Blu-Ray da ingen af systemer udnytter opløsningspotentialet fuld ud grundet kompressionen. Men kæben var alligevel ved at falde ned da jeg faldt over denne video på arbejdet - og selv dér på en low-end 1080p monitor kunne spotte forskellen i skarphed og detalje på materialet vist på et TV og optaget med et videokamera ...Men selv under de omstændigheder spottede jeg straks hvad der var streaming og hvad der var Blu-ray med det samme på det Alita battle angel eksempel, hvor det ikke forud var angivet hvad der var kilden.

Men nuvel, det var så for så vidt forhold jeg i forvejen var bekendt med og ved hvordan ser ud meget tydeligere på ens egen skærm "optaget" med ens egne øjne. Hvad der derimod kom som en overraskelse er at Dolby Vision colorgrading åbenbart ikke bare er Dolby Vision colorgrading. Titlerne kan åbenlyst variere. Nogle er identiske colorgradede mens andre er meget forskellig gradede, hvor det lader til at BluRay gradingen orienter sig mere imod videophilers smag end streaming versionen gør det. Så jeg har måttet gøre op med forestillingen om at Dolby Vision altid bare orienterer imod én bestemt og given colorgrading - hvis den gør, så fungerer det i hvert fald ikke sådan i virkelighedens praksis.

Se bort fra at han åbenbart tror at Blu-ray er ukomprimmeret og er ret dårlig til at spotte forskellene selv og se den [syntes jeg] meget overraskende sammenligning video her: https://youtu.be/t2wCeKk-QjA?list=LL9uO ... HAoRF76b-g ;;)