Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tb1949
#302194
Jeg vil gerne høre jer, om I mener det er pengene værd at bruge et landsdækkende firma til at kalibrere dette tv ?
Forhandleren mente det ikke, da indstillingerne fra fabrikken iflg. ham var stort set optimale.
Et andet spørgsmål: Vil det være en ide at bruge den kalibrering I har på flatpanels for FZ950 eller er det helt ved siden af ?
På forhånd tak.
#302205
Hej !

Nogen vil mene jeg er en smule farvet i min mening :D
Men jeg tillader mig lige at kommentere alligevel, jeg har indsat billeder fra en FZ800 herunder, det skal jo nævnes at der på disse Panasonic skærme kan udføres AutoCal som er den her automatiske kalibrerings metode hvor man ikke længere manuelt skal lave justeringerne, i stedet tager sofwaren over og skriver ændringerne direkte i menuen.

Det er ikke som på LGs modeller der understøtter hardware baseret AutoCal, men stadig meget effektivt og der kan laves Pro 1/2 Day/Night profiler til SDR samt HDR10 Day/Night profiler.

Men det skal siges at de står meget fint fra fabrikken af, men der kan altså hentes noget ved en eventuel kalibrering, der hvor forskellen var størst var på gråtonerne samt mætningsforløb af primær og sekundær farver i SDR.

Jeg har også screenshots fra HDR10 kalibreringen hvis det er :)

Før kalibrering af en Panasonic TX65FZ800:

Billede

Efter kalibrering (AutoCal) her er gråtoneforløb:

Billede

Mætningsforløb i SDR (rec.709) før kalibrering:

Billede

Mætningsforløb i SDR (rec.709) efter kalibrering:

Billede

Der er bestemt ikke tale om en dag og nat forskel, men der kan altså hentes lidt og især mætningsforløbet af primær og sekundær farver er vigtigt !
For mange betyder det også en del, når de ved at deres skærm er kalibreret optimalt og billedet gengives så præcis som overhovedet muligt :)
#302209
Generelt lader det til, at Pana har en lille smule for meget rød i højlyset, så mit bud ville være - uden at have set din - at der skal skrues et par takker ned for rød (R-gain) og så er man sådan rimelig i mål på Professional-profilerne. Det samme er tilfældet i HDR-profilerne.

Med dét sagt, så synes jeg heller ikke, at det er nat og dag til forskel, så jeg kunne sagtens leve med en out-of-the-box-model, så længe den var indstillet i Prof1-profilen.