Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dunzaus
#300580
Hej, jeg sad og læste en gammel anmeldelse af min Sony A1 Oled tv og faldt over at at man manuelt skulle sætte HDMI Enchanced mode til. Jeg gik ind og kikkede på mit tv om jeg havde gjort det og den stod på ''Standard'' for port 2 og 3 (ARC).

Jeg kan ikke huske om det var noget jeg gjorde sidste år da jeg købte tv'et, det tror jeg nu næsten at jeg har gjort, da jeg søgte grundigt efter hvilke indstillinger tv'et skulle have.
Det mærkelig er bare at HDR og Dolby Vision ikke burde virker via de 2 porte uden at jeg satte den til Enchanced mode og jeg har en Oppo 203 sat i port 3 og HDR og Dolby Vision virker fint, uanset om jeg manuelt vælger Standard eller Enchaned. Billedet ændre sig heller ikke når jeg skifter frem og tilbage mellem dem.

Kan det være at den automatisk skifter til Enhanced når jeg tænder min Oppo eller er det noget jeg har misforstået?
Brugeravatar
Af bbplayer
#300584
Jeg har leget med det på min Xiaomi Boks , der skal jeg skifte til enhanced mode, ellers findes de muligheder ikke på boksen med korrekt colorspace.

Det samme erfarer jeg på PC med opsætning af Windows HDR , det kan ikke aktiveres uden at "enhanced mode" er til.

Det var i hvert fald hvad min boks og pc synes. Så der er intet automatisk på min PC uden at jeg selv aktiverer det i menu.