Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#296752
Hey allesammen!

Jeg håber at nogen kan hjælpe! Jeg har et Sony A1 55” der kører med Apple TV 4K. Jeg vil selvfølgelig have fuld udbytte af hdr osv. Problemet er, at når jeg ser HBO, Netflix eller film i iTunes, så ser mit billede i mørke scener ofte meget skygget/pixeleret ud. Endvidere afspilles mine film i iTunes ikke i hdr eller Dolby?

Jeg har forsøgt mig frem med diverse indstillinger, men sandheden er sgu at jeg ikke rigtig ved hvad jeg roder med. :(( Men Pt ser det sådan her ud.

Jeg benytter mig af hdmi port 2.
Jeg har “forbedret format” slået til på tv’et.
Jeg har også “hdr-tilstand” på auto.

På Apple TV har jeg forsøgt mig med 4K HDR, 4K SDR og med Dolby Vision.

Format: 4K SDR.
Hdmi-udgang: YCbCr.
Krominans 4:4:4.
Match indhold: til.

Jeg bruger et hdmi 2 (High speed) stik.

På forhånd tak!! O-O
#296755
Torben Rasmussen skrev:Krominans kan du lade stå på 4:2:0. Hvordan ser du at den ikke skifter til HDR?
Hej Torben!

Inde i menuen “billede” kan jeg se at den ikke skifter til hdr, da det gerne skulle stå oppe i hjørnet derinde.
#296770
Og du et sikker på at du tester med HDR-indhold? Trailers i iTunes er eksempelvis ikke i HDR selvom filmene er og i Netflix kræves det store abonnement for at få HDR.

Skifter lysindstillingen ikke fra én setting til Max i billedmenuen på dit A1 når du afspiller en film i HDR fra iTunes? Det er nemt at teste hvis du ikke har lys stående på max når du ser SDR.
#296778
Jeg kan se at hdr og Dolby var slået fra i iTunes (doh!!), så nu skifter den til max (hdr) og viser den mit indhold i hdr.

Jeg testede dog med Alien Covernant og The Last Jedi på iTunes i går aftes, og jeg synes godt nok at billedet er meget gråt i det, især i de scener der foregår ude i rummet. I Alien Covernant blinkede rum-scenerne (rummet i baggrunden) fra gråt til sort indimellem.

Kan det skyldes streaming? Eller er der noget jeg har overset? Og tusind tak fordi I giver jer tid til at hjælpe - I er sgu for seje herinde. :)