Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jens-dupont.henriksen
#294832
Hej med jer.

Jeg har et 65 tommer Samsung Q8 og er rigtig glad for det.

Jeg bruger som så mange andre Appel tv til at se Netflix på.

Her melder spørgsmålet sig så. Appel er sat til 4K HDR og signalet går gennem min Denon naturligvis med HDR og videre til mit tv. Som så mange andre syntes jeg også at billedet er jævnt mørkt.

Her tænker jeg om både Appel og mit tv står på HDR om det så virker "dobbelt" ???

Jeg har prøvet med forskellige indstillinger med gamma og af den vej fået et mere lyst billede og også af den vej få pang farver på.

Det er jo nærmest en videnskab som ikke er lige til som begynder men håber der sidder en eller flere der kan vejlede mig i den rigtige retning.

Jens
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#294833
Nej, det er ikke sådan HDR virker. HDR er blot et lag med metadata, som fortæller TVet hvad lysniveauet er. Det er en del af filmen. Man kan i princippet godt ændre disse data, men det gør din forstærker ikke.
Brugeravatar
Af Vailant
#294846
HDR bliver ikke "fordoblet", hvis det er det, du mener. :)

HDR er som Torben skriver nogle ekstra data (metadata), der sendes med video signalet fra din ATV.
HDR metadataene bliver først fortolket af dit TV, uanset hvor mange led, signalet kommer igennem.
ATV er blot i stand til at sende disse data, så dit TV kan fortolke dem.

Til din trøst er der mange, der synes at udsendelser i HDR er meget mørke - mig selv inkl.
Men det har noget at gøre med hvordan skaberen af udsendelsen synes det skal se ud. Og nogen synes åbenbart det er rigtig fedt med de flere muligheder for nuancerne i det mørke område af lys-skalaen.
Af steen6400
#294853
ATV'en bør ikke sættes op til HDR, hellere SDR og så aktiver Match Dynamisk Indhold på ATV, så skifter den automatisk hvis der er HDR. Det andet er kunstigt og vist ikke altid med godt resultat. Hvis du ser streaming fra DK bør 50Hz vælges og så Match billedfrekvens. De 2 indstillinger er under Indstillinger - Video og lyd - Match indhold.
Af jens-dupont.henriksen
#294859
Jeg har de to gange match slået til. Hvis jeg sætter til SDR skifter mit tv ikke over til HDR automatisk, ej heller selv om ATV står til 4K HDR.

Jeg ved at jeg på et tidspunkt have fået sat mit system op på tv selv slår over, men åbenbart ikke nu.

Syntes det er en svær størrelse.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#294862
Er du sikker på, at den ikke skifter? Jeg oplevede det et par gange da jeg anmeldte Q8, men det var primært imens jeg rodede med indstillinger. Hvis man lige skifter væk fra input og tilbage til ATV, så burde den gerne fange match content igen. Du bør helt klart ikke benytte HDR hele tiden. Alle apps, som ikke har HDR-indhold vil da blive vist i pseudo HDR og det kan virkelig ikke anbefales.