Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#278495
Hej

Jeg har lige set et afsnit af Jack Ryan på Amazon Prime Video på vores Samsung KS7005. Det var muligvis første gang, at der er set video med HDR på skærmen, for jeg erindrer ikke tidligere at have set den lille "info"-skærm om, at materiale med HDR afspilles.

Men, jeg kan ikke sige, at jeg var særligt tilfreds med kvaliteten. Farverne var udvaskede, billedet hakkede til tider, andre gange flimrede det på fx skjorter o.l.

4K-materiale plejer at stå knivskarpt på tv'et, så jeg har mistænkt enten HDR eller Amazon Prime Video for at være synderen - og pt. gætter jeg mest på HDR.

Imidlertid ser det ud til, at HDR ikke kan slås fra på K7005 - eller tager jeg fejl?

Kan det i stedet slås fra på Amazon? Jeg falder ikke umiddelbart over nogen mulighed.

pft
/Peter
#278497
flimmer på skjorter er normal tegn på digital støj, og det ligger enten i skarpheden du har sat højt, eller det motion på samsung skærmen som ødelægger det.

Udover det, så skal du nok ind i dine billede profiler og lave nogle justeringer. Kender ikke til samsung indstillinger udover det.
#278498
Flimmeren fik mig også til at tænke digital støj, men det er slået fra så mange steder, som jeg kan komme til det. Generelt har jeg slået så mange "hjælpemidler" fra som muligt.

Skarpheden er vist 50 ud af 100, uden at jeg lige har det tændt. Det er indstillet efter Hifi-klubbens billedguide, som jeg anvendte i sin tid (marts 2017).
#278501
Har du prøvet at se samme scene og så skrue ned?

Her på LG, er det 10 ud af 50, kommer den for højt op, så får jeg også problemer med støj i skjorter eller striber på scener hvor den værdi er for høj og materiale ellers er i top.
#278502
Amazon er gået fra at være den klare og lysende ledestjerne på himmelen i forhold til streaming kvalitet, til at skrabe bunden sammen med eller ligefrem værre end nogle af de andre udbydere. For nogle måneder siden hævede de CRF betydeligt, med det resultat at filstørrelsen og billedkvaliteten blev markant formindsket. Materialet fylder nu gerne det halve, ja i nogle tilfælde helt op til 70% mindre end det gjorde før !:(

Nu har jeg ikke selv længere adgang til Amazon Prime (prøvetid overstået). Den gang var det den bedste streamingkvalitet jeg endnu har set. Men det er ifølge både bruger og pirat beretninger på nettet en saga blot og det ville slet ikke overraske mig hvis det var det som er dit problem. Har 4K HDR fra f.eks. Netflix ikke samme problemer var det der jeg selv ville sætte mine penge på at noget af problemet med Amazon materialet ligger.

Vil så indrømme at det du beskriver med at "Farverne var udvaskede, billedet hakkede" ifbm. HDR materialet mere vidner om et helt andet grundlæggende problem i forhold til app/kompatibilitet i forbindelse med dekodningen.

Men det med bitraten er under alle omstændigheder i hvert fald pisse ærgerligt og frustrerende i/for streaming land. Tidligere lå Amazon niveauer over de andre i kvalitet og man kunne håbe at de dermed ville være medvirkende til at sætte en højere bar på streamingmarkedet mht. kvalitet. Nu er det imidlertid gået lige modsat. Det er sku til at tude over! :(
#278520
Flimmer/støj på tøj, hvis der menes når det er gråt og sort stribet/ternet tøj, er der flimmer/støj på alle TV.
CRT har jeg ikke set det på - Plasma, LCD og OLED er det meget tydeligt og irriterende at se på synes jeg.

At skrue på skarpheden hjælper ikke ret meget.
#278536
bbplayer skrev:Har du prøvet at se samme scene og så skrue ned?

Her på LG, er det 10 ud af 50, kommer den for højt op, så får jeg også problemer med støj i skjorter eller striber på scener hvor den værdi er for høj og materiale ellers er i top.
Har lige kigget i indstillinger - skarpheden er kun på 30 ud af 100.

Jeg begynder at mistænke Amazons indbyggede Samsung-app for at være årsagen - video i 4K hdr på Youtube står fantastisk og billedet hakker på ingen måde. På Amazon virker det nogle gange som om, at alle digitale motion-assistance og hvad der ellers finder, er sat til. Og det er ikke tilfældet.

Har Amazon en PlayStation app? Så måske forsøge at fejlfinde den vej igennem.
#279082
bbplayer skrev:husk, at det nok som andre tv skærme, har en separat HDR billede indstilling, og den rammer du jo kun, når tv skifter til den mode ;) Så du kan muligvis kun ændre det, når den er gået i HDR mode.
Det var lige præcis der, at jeg skulle hen - tak for hjælpen! (at det så er en mærkelig beslutning, at man kun kan pille ved indstillingerne i en "mode", når den er aktiveret, er en anden sag)

Billedet med HDR er dog ret mørkt, så har været nødt til at skrue op for baggrundslyset. Det har så desværre blot vist, at tv'et har en del backlight bleed - det er kun i meget sjældne tilfælde synligt, når vi ser ikke-HDR materiale, heldigvis.

TV'et er næsten 1,5 år gammelt, så tænker, at jeg bare må leve med det :/

Oh well, i det mindste fik jeg styr på de sindsyge farver og bevægelserne :)