Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#278485
Jeg sidder netop og leger lidt rundt med mit nye tv, og herunde menuerne synes jeg godt nok at ikonerne på Home skærmen er en smule uskarpt.. Jeg har netop indstillet tv'et efter indstillinger fra avforum (https://www.avforums.com/review/sony-kd ... nchor49976)

Nogle hjælp til, hvordan det kan stå knivskarpt?

Yderligere, så prøvede jeg at smide en 4K video af noget fodbold på fra Youtube i går (direkte via tv'et), men synes godt nok det hakkede en del og kørte ikke flydende. Har fiber fra Waoo (300/300)

Det er også som om, at jeg i hvert hjørne af skærmen kan se en lille smule mørk skygge.. Fx i menuen på en PS4, hvor baggrunden ellers er tyrkis. Den mørke skygge gør, at farverne ikke er helt skarpe ud til kanten..

Og en sidste ting, kan man slå HDR funktionen fra, fx ved Fifa på PS4. Der slår den selv HDR tilstand til, og bruger disse indstillinger. Men synes de også er en smule uskarpe og omrids af fx spillere bliver en smule udtværet. (Gaming HDR indstillinger er også indstillet ud fra avforum.)

(Har søgt på nettet, men synes ikke lige der er noget..)

På forhånd tak :) :)
#278490
Jeg går udfra at denne uskarphed er der også ved standard indstillinger ikke? Hvor langt sidder du iøvrigt fra TV'et?

Kører du med trådløs forbindelse til internet?

Prøv når du ser noget på Youtube at gå ind under options og statisik, hvor man kan se hvilken opløsning der faktisk vises afhængigt af forbindelsen. Der er nogen gange forstoppelse i levering af data fra Youtube som ikke afhænger af din forbindelse.

Har selv et 49XE9005 som jeg er meget tilfreds med.
#278572
bphhm skrev:Jeg går udfra at denne uskarphed er der også ved standard indstillinger ikke? Hvor langt sidder du iøvrigt fra TV'et?

Kører du med trådløs forbindelse til internet?

Prøv når du ser noget på Youtube at gå ind under options og statisik, hvor man kan se hvilken opløsning der faktisk vises afhængigt af forbindelsen. Der er nogen gange forstoppelse i levering af data fra Youtube som ikke afhænger af din forbindelse.

Har selv et 49XE9005 som jeg er meget tilfreds med.
Ja, denne uskarphed er også ved standardindstillinger. Det er som om menuer er en smule udtværede i kanterne. Jeg sidder ca. 3 meter fra skærmen.

Ja tv'et er koblet trådløst op på internettet.

Det må jeg lige prøve og teste i morgen, så jeg kan se hvad der reelt set kommer igennem. Er der nogen test videoer derude, som skal køre smooth, så jeg kan prøve at smide sådan en på?
#278574
Torben Rasmussen skrev:Snakker vi bare om opløsningen af ikoner mv. i Android-menuen? Du kan ikke antage, at film på Youtube følger korrekt frekvens for TV'et, som i dette tilfælde er 60 Hz.
Okay :) Jeg har læst mig lidt frem til, at dette kan være samme problem, når man bruger det indbyggede chromecast til at streame fra fx Yousef TV eller Canal GO? Korrekt?

Vil man skulle købe en alm. chromecast, så man kan indstille til korrekt Hz?

Min kæreste så noget på netflix i går aftes, da jeg ikke var hjemme - og hun brokkede sig godt nok noget over, at det fra meget grynet billedet og sket ikke så skarpt, som på vores andet tv (LG55UB850V) ..
#278575
Menuer, ikoner mv. er ikke lavet i 4K opløsning, så de vil være uskarpe. Det kan du ikke fikse.

En ekstern CC kan justeres mellem 50 og 60 Hz, ja.

Netflix burde ikke være uskarpt, men har du tjekket at den rent faktisk gearer op i fuld båndbredde? Jeg har bøvlet lidt med, at hastigheden på Wifi ikke kunne trække de 15 Mbit/s, som 4K kræver og så ligner det jo l... Tryk lige en gang på “i” knappen for at se hvilken opløsning Netflix rent faktisk når op på.
#278576
Lad os få et billede, synes at det lyder helt hen i vejret at menu på tv's skærm er utydelige.

Enten nye briller eller så er tv defekt? Et billede her vil nok hjælpe os alle, hvis du tager det korrekt, for et kamera kan jo også let sløre ting :)
#278578
Torben Rasmussen skrev:Menuer, ikoner mv. er ikke lavet i 4K opløsning, så de vil være uskarpe. Det kan du ikke fikse.

En ekstern CC kan justeres mellem 50 og 60 Hz, ja.

Netflix burde ikke være uskarpt, men har du tjekket at den rent faktisk gearer op i fuld båndbredde? Jeg har bøvlet lidt med, at hastigheden på Wifi ikke kunne trække de 15 Mbit/s, som 4K kræver og så ligner det jo l... Tryk lige en gang på “i” knappen for at se hvilken opløsning Netflix rent faktisk når op på.
Jeg får lige taget et billede af menu og netflix og lignende i morgen (hvis muligt, at få taget ordentlige billeder af det)

Og så får jeg også lige testet det med 'i' knappen. :)
#278579
Det kan godt være, at det er fordi jeg sidder for tæt på skærmen, at det kommer til at se uskarpt ud... Billeder kommer i morgen :)

Dog fik jeg taget et billede af en af hjørnerne sidste aften, hvor jeg synes der i hvert hjørne af skærmen er mørke skygger, når der vises noget på en lys baggrund (billedet er taget i mærke i rummet). Måske bare mig, der bliver lidt for perfektionistisk og tænker det skal stå helt skarpt ud til alle kanter.
Vedhæftede filer
41661540_1052682091603088_8977372373317582848_n.jpg
41661540_1052682091603088_8977372373317582848_n.jpg (965.42 KiB) Vist 4699 gange