Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#272676
Hejsa. Er der nogen der har et tip til hvilken profil, og hvilke indstillinger, der er bedst til VM i HDR her på lørdag?

Jeg har fået Thomas fra tv-kalibrering til at kalibrere mit tv, så man kan sige jeg burde have svaret der... men tænker at til netop fodbold med 10 gutter, og mørklægningsgardiner der ikke er nedrullede, så var der måske en anden indstilling der var “bedre” end den 100% korrekte?

Jeg vil jo gerne kunne vise det folk synes ser fedt ud. Det er selvfølgelig et vidt begreb, da de 9 ud af 10 sikkert selv har deres tv på fuld skrue på Dynamisk :D

Men jeg tænker mere, er der en smartere måde, med lidt mere lys og farve, end den helt korrekte indstilling, uden der går helt cirkus i billedet? :)
#272678
Lidt ekstra lys kan du altid sætte på, hvis gardinerne rulles op.

Farverne synes jeg derimod ikke, der er nogen årsag til at pille ved. HDR-standarden er jo netop baseret på et langt større farverum, som netop kan fremvise græsgrøn. Så hvis TV2 får noget ordentlig HDR igennem, så sku vi endelig kunne nyde græsplænen i rigtige, mættede nuance.
#272689
Rasmus Larsen skrev:Lidt ekstra lys kan du altid sætte på, hvis gardinerne rulles op.

Farverne synes jeg derimod ikke, der er nogen årsag til at pille ved. HDR-standarden er jo netop baseret på et langt større farverum, som netop kan fremvise græsgrøn. Så hvis TV2 får noget ordentlig HDR igennem, så sku vi endelig kunne nyde græsplænen i rigtige, mættede nuance.
Tak for svaret Rasmus, så nøjes jeg nok bare med at give den et par nøk på lyset. Glæder mig virkelig til at se kvaliteten når de går i gang :-)
#272848
Jeg bruger Technicolor profilen.

Ift. bevægelse kan du eksperimentere med Trumotion "de blur". Det øger bevægelsesopløsningen på 50 Hz materiale. Personligt bruger jeg det ikke, da jeg synes billedet står skarpt nok uden.