Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jobadk
#225287
Har lige erhvervet dette tv - er der nogle at de kalibreringstests der ligger på sitet jeg kan bruge til dette ? fx, JS9505?
er helt ny og novice omkring dette.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#225300
Nej, der er desværre ikke nogen af de testede modeller, som har samme panel som dit, så du vil ikke kunne genbruge indstillingerne.
Af sokken
#225315
Jeg har også købt denne model så jeg kunne også bruge nogle indstillinger. Er der en bestemt profil der plejer at være godt på samsung og er der nogle vigtige ting man skal slukke for eller skrue ned
Af bentpetersson
#225317
Det er vigtigt at forstå, at dit tv allerede er kalibreret fra fabrikken. Om det trænger til yderligere indstilling afhænger af dine lysforforhold. Du kan benytte standard, film, Dynamisk og en mere, afhængigt af om du vil se tv i stærk solskin eller i mørke. Jeg foreslår, at du vænner dig til at skifte og netop indstille til hver af disse tilstande afhængigt af lysforholder, og så kun justerer eventuel begrundslys, kontrast og lys.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#225318
Det er ikke kalibreret til nogen standard fra fabrikken. Det er forudindstillet i nogle profiler, som mere større eller mindre succes kommer i nærheden af de branchestandarder, som findes. Du bør starte med Film-profilen, som er den der kommer tættest på REC.709, hvilket er den standard man benytter til film.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#225323
Der står jo netop, at TVet er forudindstillet, men at man godt kan forbedre billedet ved at lade en professionel kalibrere det. Samsung indstiller TVet iht. deres egne normer og ikke ift. branchestandarden, dvs. kalibreringen sker ift. deres reference og ikke eks. REC.709.

B&O kalibrerer deres TV til Rec.709 og det samme gør Panasonic i visse af deres profiler. På eksempelvis Pana CZ950 var gråtonerne lige i skabet uden ekstra justeringer.
Af sokken
#225334
Tak for svarene. Jeg har sat den på film profilen og synes det ser rigtig godt ud selv om jeg lige skal vænne mig til billedet da jeg har haft plasma de sidste 10 år