Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hydra1000
#224222
Hejsa

Er den glade ejer af et Pioneer LX5090, og har været super glad for det siden jeg erhvervede det i 2009.

Desværre er det begyndt at opfører sig lidt underligt. Det startede med helt uprovokeret at gå i standby mode, men kunne let startes op igen ved alminde TÆND/SLUK.
Det er så senere blevet værre. Hver gang jeg på min Marantz SR6006 surround receiver skifter input kanal, så går TV'et i standby, og kan IKKE tændes igen. Selv hvis jeg trækker strømstikket ud og sætter det i igen, tænder det ikke. Det står bare og blinker med det røde lysdiode.

Har så senere fundet ud af, at hvis jeg først tænder min surroud receiver på den input kanal jeg vil bruge, og bagefter sætter strømstikket i TV'et. Ja så kan det alligevel godt tænde, og jeg kan se TV i flere timer uden problemer. Dvs. der er altså på ingen måde tale om panel fejl.

Min teori er, at HDMI-CEC controlleren har skylden. Har forsøgt at slå CEC fra på både receiver og Xbox One, men uden held. Har også slået det fra på TV'et, men tror fejlen overruler CEC kontrol fra user interfacet.

Der er et forliggende forslag fra en datalog om, at en kondensator der er en del af CEC kredsløbet, måske kan være brændt helt eller delvist af.

Det skal lige nævnes jeg kører med den nyeste firmware.

Er der nogen der har nogle forslag til hvad problemet kan være?
Og kender I evt. et sted, der er kyndige til at reparerer TV'et, uden at det behøver koste en bondegård? Jeg bor i Århus C.

Håber I kan hjælpe.

På forhånd tak :-)