Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af peterstaus
#218097
Hej
Jeg er total grønskolling til kalibrering.
Vi har netop købt et cxc725 i 65" efter at have læst den fine test herinde. Men da jeg skulle taste de indstillinger de anbefalede herinde, måtte jeg opgive da jeg kom til RGB indstillingerne.
For i testen henviser de til RGB "gain" og "cutoff"
Men på tv´et hedder det: "tone" "mætning" og "luminans"!!!!
Hvad skal jeg taste under for at ramme de rigtige indstillinger?? :(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#218098
det er under de avancerede indstillinger i Professional-profilen. Da vi har testet en anden størrelse, så skal du dog ikke forvente at de indstillinger vi angiver for 2-trins korrektionen vil virke på din model.
Af Silentbob
#218120
Jeg hijacker lige denne tråd en lille smule, da jeg er lidt i samme situation. Jeg har lige købt en 55 tommer CXC700.

Jeg har prøvet at indstille TVet efter Flatpanels anbefalinger, men generelt havde jeg en smule problemer med at matche navnene i testens kaliberings indstillinger med navnene i mit TVs menu. Kan det tænkes at Panasonics menu er forskellig fra 725 til 700?

Der ud over er der en hulens masse indstillinger der ikke er nævnt, som jeg er i tvivl om. Jeg vil prøve at liste alle jeg er usikker på. Hvilket godt og grundigt fremstiller hvor uvidende jeg er, men sådan må det jo være :)

Basis
- Nuance
- Intelligent Frame Creation

Avanceret
- Farveskala (Normal/Oprindelig)
- Hvidbalance (gain/cutoff) - Her har jeg brugt Flatpannels anbefalinger, men det er sikkert forkert
- Farvestyring (tone/mætning/luminans)

Indstillingsmuligheder

- Film-kadence indstilling (Til/Fra)
- 1080p Pure Direct (Til/Fra) - Farvet grå - Kan ikke ændre den
- 4K Pure Direct (Til/Fra) - Farvet grå - Kan ikke ændre den
- 1080p Pixel by 4 pixels (Til/Fra) - Farvet grå - Kan ikke ændre den
- HDMI indholdstype (Automatisk/Grafik/Foto/Fra)
- HDMI RGB-område (Normal/Fuld/Auto)

Indstillinger
- HDMI auto-indstillinger (Tilstand1/Tilstand2)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#218121
Det er ikke alle håndtagene vi skriver ned, da mange af dem blot er uændrede. Intelligent frame creation er lidt op til dig selv at rode med. Det er deres motion system, men min erfaring er, at du ikke skal højere end "minimum" før tingene kommer til at se grimme ud.

Flere af indstilligerne er desuden ikke mulige at røre ved, hvis du eks. står i "TV". Der skal man over på en HDMI-kilde, som er dét vi bruger når vi kalibrerer.
Af Silentbob
#218128
Jeg har kun kørt med HDMI-kilde, i og med jeg aldrig bruger TV-kilde.

Men vil prøve at google de enkelte indstillinger og se om jeg kan finde nogen oplysninger.