Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af enagize
#217544
jeg har nu prøvet at lave en test af greysacle.

når den er færdig hvor ser jeg så hvordan man skal indstille tv'et.

jeg har spears and munsil 2 edition kan den være nyttig med spyder?
#217564
Hvis du læser i mit link fra før, så fokuserer du på RGB kurverne, gammakurven og så lysstyrken ved 100% hvid. Gamma kan du oftest finde en dedikeret indstilling til på TVet, så den eks rammer tæt på 2.2 over hele skalaen. Vil du have det mørkere skal gamma op.

Lysstyrken på hvid kan du se ved at klikke på 100% i oversigten og aflæse nede i den lodrette tabel til venstre - tallet har enheden "cd/m2" og til dæmpet belysning bør den ligge omkring 120-130.

For at justere RGB på plads skal de ligge på 100% så du kan jo starte med at justere vha. 2-punkts håndtagene i den avancerede billedmenu på TVet. De vil dog rykke hhv alt i den mørke og alt i den lyse ende af skalaen, så det er ikke sikkert man kan komme helt i mål med dem alene.
#217567
Det er der jo et håndtag til i TVet, men det vil ske på bekostning af eks. detaljer i det lyse eller mørke område. Kontrasten er nok hvad den er - det bedste du kan gøre er at justere lysstyrken af LED'erne så du rammer omkring de 130 cd/m2 i den100% hvide.
#217574
Rec709 er det farverum en normalt panel skal måles imod. Du skal have en model med Quantum dots for at vise rec2020.

Du skal bruge den måling der hedder "contrast" (sæt sensoren lidt højere og lidt til siden ift midten - du vil forstå hvorfor når du kører testen). Så vil den give dig kontrasten. Du kan dog også udregne den selv ud fra lysstyrken af hvid vs lysstyrken af sort, men gråskalaen har kun en måling på helt sort, hvilket er misvisende - du skal bruge et ANSI mønster som kommer i "Contrast"-målingen.
#217576
Ja, den er ikke helt go. Det ligner standard-profilen i TVet, men kan du ikke skifte til RGB grafen i stedet. Den er nemmere at forklare ud fra. Og vis også gamma-kurven.

Start dog med at skifte til film-profilen på TVet og mål igen. Vis så de nye kurver.
#217730
Hej,

kalibrere du stadig vaek?

mit foerste raad vil vaere at downloade denne dvd
http://www.avsforum.com/forum/139-displ ... ation.html

saa kan du nemt indstille brightness og contrast (ved desvaere ikke hvad det hedder paa dansk :) )

men hvis du har tid/interesse saa sig til saa skal vi nok faa et godt resultat.

nu ved jeg ikke hvor godt dit engelske er, men der er flere rigtig gode guides paa engelsk