Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#211725
Hej eksperter!

Jeg er ny i kalibreringsverdenen og har et par spørgsmål jeg ikke umiddelbart har kunne finde svar på eller som jeg føler mig usikker på, som jeg håber i kan hjælpe mig med.

1) På min ene skærm (Samsung) kan man indstille på colour space. Hvis jeg indstiller den, så den passer til f.eks Rec.709, vil det så give et dårligere billede end ved brug af det indbyggede farve rum? Altså kan den rent faktisk vise farver korrekt med et ændret colour space eller vil der opstå fejl?

2) Hvad er forskellen på Samsung's RGB Gain / RGB Offset, i forhold til RGB negative/positive? Jeg har prøvet at stille på dem og måle efter, men synes ikke Offset giver ret meget mening (er der et mønster jeg har overset? Det er ikke bare top og bund, for kurven ændre både karakter og flytter sig op og ned..)

3) Når man har lavet en profil kan man i flere kalibrerings-programmer vælge at loade den vha. Windows' indbyggede Colour Management eller bruge en ekstern loader. Hvad mener de programmer med at profilen er af "lav kvalitet" hvis Windows loader den for en?

4) Findes der et program der kan vise de forskellige farver og gråtoner (så som CalMAN Pattern Generator og den indbyggede i HFCR) som *ikke* går i fuld skærm på den primær skærm når den viser noget? Hvis man vælger noget i et af de nævnte programmer åbner de altid på den primær skærm uanset hvad.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#211764
1) Hvilken skærm er det? PC eller tv-skærm? Rec.709 / sRGB vil med stor sandsynlighed være panelets farverum.

2) Gain er den "lyse" ende af gråskalaen. Offset er den "mørke". Hvis du f.eks. tager et testbillede med en masse grå nuancer, så burde du kunne se klare forskelle, når du hiver offset frem og tilbage. Nogen kalder også dette for 2-punks indstillinger, hvorimod 10-punkt typisk går fra IRE 0-100 med 10-punkts intervaller, så man kan rette flere steder på gråskalaen.

3) Profilen kan typisk rette de farvefejl, som ikke rettes i selve tv'ets indstillingsmenuer. Så loades rettelser ind via en ICC-profil. Det bør foretrækkes, at skærmen viser de rette ting, specielt fordi profilen jo ikke bruges når du ser f.eks. tv-indhold eller film via HDMI eller lignende. Den bruges kun sammen med PC-brug.

4) Har ikke lige et bud. Men er det af hensyn til målingerne? Ellers har mange af programmer jo også ensfarvede baggrunde med et mindre vindue til måling. Jeg er ikke 100% med på hvad du vil, men prøv evt. at kig på BasIIColor :)
Af Dustie
#211769
Hej tak for dit svar (:

1) Det er et TV men spørgsmålet var mere teoretisk. De primære og sekundære farver passer ikke på sRGB eller 709, men jeg kan sagtens indstille dem så de gør. Spørgsmålet er så om det gør billedet dårligere siden det jo ikke er det indbyggede farve rum længere. Sagt på en anden måde, set på et CIE chart flytter det hele "trekanten" så den passer på fx rec. 709.

3) Jeg har ikke forklaret mig ordentligt. Jeg ved godt hvordan profiler virker, men programmer som Eyematch og dispcalgui (mener det var det, men er i tvivl. Kan kigge efter hvis det er.) skriver efter profilen er lavet at den er i lav kvalitet hvis Windows indlæser den. Jeg forstår ikke hvad de mener med profilen er lav kvalitet?

4) Når jeg måler en skærm via et hdmi kabel til en computer, så vil de programmer vise test billedet over programmet på den primære skærm og ikke på den ekstra skærm som jeg prøver at måle. Altså jeg har programmet på skærm 1,måler skærm 2 via hdmi og programmerne går i fuld skærm på skærm 1. Så ingen test billede på den målte skærm. Giver det mening?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#212155
1) Ahh okay, nu er jeg bedre med. Du kan godt miste lidt. Hvis man finder de fulde specifikationer på mange LCD-paneler, så oplyses de ofte som 96-99 % af f.eks. sRGB. De mest præcise er ofte grafikerskærme eller high-end skærme. Men for at besvare spørgsmål på den specifikke skærm, skal du nok ind og måle nogle værdier og se om tv'et f.eks. har fuld mætning ude i de meget mættede farver. Visse skærme har også større farverum end sRGB, tilpasset vha. hardware kalibrering på fabrikken, og derved kan man reelt bedre "navigere" i et mindre farverum. Det er lidt svært at forklare på tekst, så jeg ved ikke om det giver fuld mening.

3) Pas. Kan ikke lige give et svar på stående fod.

4) Ja, okay. Det er ret normalt. Men kan du ikke bare bytte rundt på primær og sekundær skærm? Programmet jeg nævnte før, BasIIColor, plejer - så vidt jeg husker - at vise det samme på begge skærme.