Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#210954
Har haft dette tv et par måneder nu, men er ikke rigtigt tilfreds... Billedet er ultra skarpt, men kun så længe der ikke er bevægelse i billedet. Så snart f.eks. et ansigt bare rykkes en smule, så kan bliver billedet ligesom svagt uskarpt et kort øjeblik, inden elektronikken stiller skarpt igen. Måske ikke noget alle ville bemærke, men synes ikke det kan være rigtigt at et high-end tv skal have sådanne opdateringsproblemer? Har kontaktet Samsung, men de kommer bare med "prøv at installere programmerne igen " og "hent seneste opdateringer". Alt dette er gjort, men det giver ingen ændring. Hvad skal jeg gøre?
#212592
Jeg har haft fjernsynet i lidt over en måned og har oplevet præcis det samme. Det irriterer mig grænseløst! Jeg kan slet ikke forstå at et high-end TV kan have sådan nogle problemer !:(

Der er to problemer:
1) Når en person bevæger sig forbi en baggrund dannes der et "slør" omkring personen. Det er vel et slør på ca. 0.5 cm.

2) Ved sport, især fodbold, virker det som om at opdateringshastigheden ikke er hurtig nok, og bolden (eksempelvis) rykker sig i hug.

Øv!

Håber virkelig der kommer fokus på problemet så Samsung kan tage ansvar.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#212595
Har I forsøgt at justere på motionflow - den har to håndtag at hive i.
#212596
Prøv en af disse 3 indstillinger for motion flow.


Motion plus Fra

eller
Motion Plus Tydelig

eller
Motion plus slørreduktion 8
Rystereduktion 0



Hvis der dannes slør omkring objekter er det ofte fordi at man har sat motion plus for aggressivt (standard & rolig)

Angående skarphed ved bevægelse er det ikke noget jeg har lagt mærke til på mit 55hu7505, dog skal det siges at alle tv vil have lidt tab i skarphed ved hurtige bevægelser. i nogen situationer
#212605
Alle former for støjreduktionsfiltre er slået fra, inkl. motion Plus (på Hi-Fi klubbens anbefaling). Det giver ingen forbedring. Hi-Fi klubben foreslår nedsættelse af skarphed og kontrast, men det forringer HELE billedet, og pludseligt er det ikke så "high-end" mere. Vil dog sige at min kammerats Philips er ENDNU værre, så måske er det selve teknologien - eller selve udsendelsens kvalitet som bare ikke er bedre.. Jeg har nemlig intet at udsætte på Blu-Ray afspilning.
#212607
Hvad er dine indstillinger for skarphed ?

Men ja hvis vi snakker IKKE hd kanaler, så kan det godt forekomme da TVet opscalere til 4k, og når det så i forvejen er lav opløsning mv, så er det ikke helt optimalt. Men hvad med HD kanaler, er det også et problem her?
#212608
Min kontrast er på 95, og skarphed på 75. Faktisk synes jeg at problemerne netop er tydeligst på HD kanalerne, f.eks. TV2. Jeg har ikke bemærket "slør", men ved f.eks.hudkonjunkturer er det meget generende at billedet ikke forbliver skarpt. Så længe nyhedsværten sidder mussestille, kan jeg se alt fra make-up, porer og små-ar mm, men så snart personen rykker ansigtet bliver det hele visket ud et kort øjeblik, inden tvét stiller skarpt igen. Selvfølgelig kan man skrue helt ned for skarphed og kontrast, men så er billedet ikke bedre end på mit gamle LED tv af første generation....
Af JesperAndersen
#212610
- nu har jeg ikke selv TV'et, men umiddelbart synes jeg at kontrast på 95 og skarphed på 75 lyder meget voldsomt....

Om jeg brugte samme indstillinger på mit (plasma) TV, ville det være helt uudhopldeligt at se på...........
Af troopa85
#212611
Skarphed på 75 lyder meget højt. Mit er på 10, hvilket jeg føler giver et meget naturligt billede.

Prøv at sætte det ned og give det en chance, skarphed på 75 ser helt sygt ud hvis jeg sætter mit til det. Specielt på ikke HD kanaler gør så høj skarphed billedet dårligt.

Min kontrast er også på 95 (hvilket er det samme som de fleste anmeldere har sat det til efter kalibrering)
#212612
hmmm - nu har jeg prøvet at justere skarphed... Alt under 50 giver et (i mine øjne) mat billede, som ikke udstråler UHD, og ikke er nævneværdigt bedre end mit gamle Philips LED fra 2008. Måske er teknologien bare slet ikke så langt fremme, som jeg måske troede...
Af troopa85
#212613
Det er jo ikke kunstig skarphed der giver et 4k billede, det er 4k materiale. Hvis du vil se 4k prøv en 4k netflix serie som Marco Polo :)

Højskarphed giver bare et kunstigt billede (min mening)

Et flot naturligt billede, med højt kontrast niveau, dyb sort mv, er det som gør et godt billede for mig.
Af JesperAndersen
#212614
- nu ved jeg ikke hvordan UHD skal "udstråle" ;)

Men du får/ser ikke højere opløsning, fordi at du (kunstigt) forstærker skarpheden....Det som reelt sker, er at du forstærker al "støjen" i billedet...

Igen; jeg har ikke selv TV'et, men du vil ikke være den første som i første omgang bliver skuffet over hvordan et godt TV' billed ser ud, når det står med et KORREKT visende billed.

Men tro mig, om du/dine øjne først har vænnet sig til et "korrekt" billed, så vil du ALDRIG gå tilbage til "pang-farver" indstillinger..


....men al dette har jo ikke umiddelbart noget at gøre med dine oplevelser af TV'ets gengivelser af bevægelser........
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#212637
Den korrekte indstilling af skarphed er nemmest at vurdere på et skakmønster med skiftevis 1 hvid og 1 sort pixel. Hvis der er tilføjet for meget eller "negativ" skarphed, så vil man ikke kunne se mønstret.