Sæt ting til salg eller efterlys brugte produkter. Flatpanels er ikke ansvarlig for handler, men IP-adresser logges i tilfælde af svindel.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#309239
Kozz skrev: 20. jan 2020, 07:11 "Alle" anbefaler C9, over B9. B9 er tydelig dårligere, når det skal gengive materiale, som er en mindre god kvalitet. Jeg mener også, at B9 "kun" har alpha gen 1 processor og C9 gen 2:-) Allways take the "c" model:-)
Ingen tvivl om at der må være en forskel i mindre eller større grad...og det må være billedchippen der udgør den mest væsentlige forskel, og samme primære samt egentlige opgradering OLED tv har fået de seneste par år - i selve panelet er der ikke sket den store udvikling.

I 4K materiale ser alt godt ud på alle tv og der samme gælder HDR materiale. Det giver faktisk også god mening, at forskellen måtte ligge i billedbehandlingen på lavt opløst materiale, som chippen står for at optimere. Eftersom det langt fra er størstedelen af udsendelser der vises i 4K og HDR, så er det en snusfornuftig beslutning at vælge et C9 med den mere avancerede billedchip, til daglige udsendelser i 1080p eller lavere opløst materiale.
#309241
Så vidt jeg har kunnet læse mig til, og set med egne øjne, er det kun, når du ønsker at benytte støjreducering og andre digitale "forbedringskredsløb", den nyere processor har bedre ydelse, så hvis du alligevel slår disse kredsløb fra, som anbefalingerne lyder på, så er der ikke meget at hente, så jeg vil absolut ikke mene, det er videre snusfornuftigt, at betale 3000 kroner mere for noget, der lyder godt på papiret, men ikke giver nogen egentlig forbedring i praksis...
Er du den type, der går og ærgrer dig, om du nu alligevel skulle have betalt de sidste 30 procent mere, for få procent bedre ydelse, ja, så er C9 måske for dig, men som skrevet, så er der jo egentlig tale om TV i forskellige prisklasser, så er dit budget 10000 kr., så er valget ret simpelt; har du flere penge til rådighed, så er spørgsmålet hvor kært, du har dine penge, om det er værd at betale for noget, du næsten sikkert, aldrig vil opdage i hverdagen...

Sælgeren hos Elgiganten prøvede i øvrigt ihærdigt, at få solgt en Samsung i stedet, da han hævdede OLED var ubrugelige i en dagligstue pga. genskin, som han demonstrerede ved at lyse med en lommelygte lige ind på skærmen.
Det har vist sig i praksis overhovedet ikke at være noget problem, da skærmen har lys nok til, det ikke bliver et problem; dette i en stue med et stort vindue i siden...
Senest rettet af Supergris 20. jan 2020, 12:51, rettet i alt 1 gang.
#309244
Måske skal vi til og lære at kategorisere vurderinger og anmeldelser på anden måde?

"Panel teknologi"
"Billede chip teknologi"
"motion"
"Kalibrering"
"profiler"
"bruger oplevelse" (generelt brug).

Og er C9 allerede bedre på "billed chip", så vinder den jo lidt , men er dette for nørder eller som Supergris skriver, noget man egentlig kan se i daglig brug?
#309249
Så vidt jeg husker, er det ikke ved 4K, men ved 4K med HDR, da det sætter flere krav til lysstyrke mm., men det er i småtingsafdelingen, vil jeg mene, hvilket også er understøttet af et sted, hvor jeg læste, at selv teknikere fra LG ikke mente, de kunne se forskel (mener det var Reddit)...
Hvis forskellen var 1000 kr. mellem de to TV, ville jeg nok vælge C9, blot for at få ro i sindet...
#309258
Supergris skrev: 20. jan 2020, 12:34 Så vidt jeg har kunnet læse mig til, og set
Sælgeren hos Elgiganten prøvede i øvrigt ihærdigt, at få solgt en Samsung i stedet, da han hævdede OLED var ubrugelige i en dagligstue pga. genskin, som han demonstrerede ved at lyse med en lommelygte lige ind på skærmen.
Ja, Ha!

Gad vide hvor mange penge Samsung smider efter Norske Elkjøp hvert år?

*SUK* O_O

Nogle steder i Korea græder de stadig snot over ikke at have udviklet OLED, mens de jubler og hovere andre steder i landet.

8-)

I Japan kigger de med fra sidelinjen og gladere sig blot til at skulle afholde OL produktion i 8K. Spændende om det lykkes tilfredsstillende...
#309267
larsenan skrev: 21. jan 2020, 00:09 Men er der ikke noget om det ? i hvert fald skulle samsung q90 være bedst til at modvirke genskin, og være næsten ligeså god som oled i oplyste rum ?
En lysere skærm er fordelen ved Q90 LCD.
OLED er bedre hvis du ser tv i mørke, da dortniveauet og betragtningsvinkler altid er bedre på OLED.
#309270
larsenan skrev: 21. jan 2020, 00:09 Men er der ikke noget om det ? i hvert fald skulle samsung q90 være bedst til at modvirke genskin, og være næsten ligeså god som oled i oplyste rum ?
Jo du får ikke noget bedre hvis vi snakker refleksion/genskin end topmodellerne fra Samsung, ligeledes har de væsentlig mere lys/nits at gøre med.
#309390
Jeg har også LG B9 i str. 65" med i overvejelserne. Lige nu står det til 12.000 kr.
Jeg afventer og ser om de forsekellige TV'er falder et godt stykke ned i pris.
Der var nogen som skrev omkring marts/april skulle være det bedste tidspunkt at slå til og at Flatpanels vil skrive en artikel om hvor de bedste fjernsyn er på tilbud (I må gerne sende en besked med linket, i tilfælde jeg ikke kan finde det til den tid). Er det rigtigt?

Jeg har også læst at OLED har fantastiske billeder i mørke rum. Vi ser aldrig TV i mørke rum, der er altid enten masser af solskin ind ad vinderne eller lamper til højre for TV'et og lamper til venstre for sofaen der er tændt.
Her har jeg virklig svært ved at finde ud af om det skal være OLED eller QLED.
Hvad tænker I?