Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Denesee
#46926
Har lige investeret i et px80 og har læst noget herinde omkring burn-in og retention...

Har dog 2 spørgsmål.

1. Er Burn-in kun noget der kan forekomme i de første 300timer som i selv nævner? eller er det noget der skal passes på i hele skærmens levetid?

2. Retention, er det noget der kan forekomme hele skærmens levetid eller er det ligeledes de første 300timer?
Af InZane
#46930
Som jeg har forstået det, så kan begge dele forekomme i hele skærmens levetid, men den er særlig sårbar i de første 100-200 timers brug.

Retention er en mildere grad af burn in, dvs det forsvinder meget hurtigt igen, hvorimod burn in er mere alvorligt og kræver, at du fx kører en pauseskærm eller lignende for at "viske" det væk igen.

Jeg har selv lige købt et PX80 og jeg har droppet en decideret break in dvd, da det skulle være tilstrækkeligt blot at skrue ned for brightness i de første par uger.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#46943
Det er rigtigt, at det kan forekomme i hele perioden, men i min mening bør man ikke frygte for sit Tv, når man har fået kørt det ind. Brug det som normalt, men lad blot vær med at sætte en PS3 eller tilsvarende pauseskærm på i 8-10 timer i træk.

Det er ikke så stort et problem som før i tiden og de permanente burn-ins er stort set ikke-eksisterende i dag. Problemet er imidlertid ikke elimineret, men hvis der skulle forekomme retention, så forsvinder det som regel i løbet af nogle minutter igen.
Af Denesee
#46951
Hvis man f.eks skal ha en computer kørende i et stykke tid... kan man så med fordel bruge en ren hvid/sort pauseskærm?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#46953
Ja, helt sort eller helt hvid giver ensformig ældning af skærmen. Helt sort vil dog bruge mindst strøm, hvor helt hvid derimod vil hjælpe til med at udviske retention.
Af Denesee
#46964
Et sidste spørgsmål her på falderebet... Hvis man skal sidde og spille computer i langtid, f.eks 24timer, ville det så være en god ide at holde en times pause engang imellem for at få udvisket retention? eller er dette ligemeget? der snakkes selvfølgelig om stillestående spil.
Af Turbo
#46980
...
Senest rettet af Turbo 11. feb 2009, 12:15, rettet i alt 1 gang.
Af thomit
#46981
Denesee skrev:Et sidste spørgsmål her på falderebet... Hvis man skal sidde og spille computer i langtid, f.eks 24timer, ville det så være en god ide at holde en times pause engang imellem for at få udvisket retention? eller er dette ligemeget? der snakkes selvfølgelig om stillestående spil.
24 timmer med stillestående bilde på et plasma er nok ikke ideellt... du skal nok kjøre et bevegelig fullskjermsbilde i noen minutter, med et par timers mellomrom, for å være trygg.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#46983
Hvis du derimod skal spille på skærmen, så må det formodes at der er en hvis bevægelse. Spiller du det samme spil i alle disse timer, så vil der dog nok være nogle ting der ikke bevæger sig på skærmen (infobokse mv.) og så bør du helt klart skifte skærmbillede en gang i mellem.
Af Denesee
#47040
Jamen så siger jeg mange tak for hjælpen... Føler mig noget mere tryg inden jeg taget det i brug :)