Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tmo720
#4309
Hej

Er der nogen der ved hvilke typer paneler der typisk bruges på bærbare? Jeg er særlig interesseret i Lenovos T- og X-serie og Apples Power- og MacBooks. Det er hverken til at finde teknisk information i reviews, producenternes specs eller på prad.de.

pft,
Tommy
Brugeravatar
Af klh
#4316
Jeg vil umiddelbart tro, efter at have set en del bærbare, at de fleste skærme i bærbare computere er baseret på et TN-panel. Pga. det er et af de billigste paneler at fremstille.
Men hæng mig endelig ikke op på det.
Af tmo720
#4471
klh skrev:Jeg vil umiddelbart tro, efter at have set en del bærbare, at de fleste skærme i bærbare computere er baseret på et TN-panel. Pga. det er et af de billigste paneler at fremstille.
Men hæng mig endelig ikke op på det.
Nåh, jeg fik lidt hjælpe fra prad.de - det er åbenbart for det meste TN-paneler, pånær IBM/Lenovo som har IPS, i hvert fald i T-serien:
http://forum.notebookreview.com/showthr ... ?p=1308516

/tommy
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#4475
Det er nemlig typisk TN og S-IPS paneler der buges. Du kan typisk kende TN panelerne ved at betragte panelet nedefra. Hvis farver bliver mere eller mindre komplementære, så har du hvert fald en god indikator.

Der findes også en række varianter af IPS paneler, som f.eks. BOE leverer, men grundstenen og mange karakteristika er naturligvis lig med de andre IPS paneler til bærbare skærme.