Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af VTSK
#34770
Hey folks..

Er ny på sitet så bær' over med min uvidenhed indtil videre..

Jeg er lige blevet den glade indehaver af et Pioneer 428XD Plasma TV....

Jeg undrer mig dog over hvordan plasma fungerer mht. opdatering af billedet i forhold til LCD og CRT.
Er klar over hvordan CRT virker, og at LCD kører "60hz", altså at hver lille "lampe" i panelet opdateres 60 gange i sekundet efter behov, right?. og ikke som med CRT hvor hele skærmbilledet opdateres.

Umiddelbart ser jeg ingen flimren på mit tv, men hvad jeg er kommet frem til kører det kun 50hz.....på et CRT flimrer den slags jo voldsomt.

Men hvordan fungerer plasma, og har HZ noget at sige på sådan et plasma tv ?

Håber et klogt hoved vil udgyde sin viden over mig....

:) / Lasse
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#34781
Først og fremmest:
Der er ikke nogen "små lamper" i et LCD panel. Det er ét langt rør (ofte er det reelt 8 lange rør) der løber bag ved panelet, der sender lys igennem resten af skærmen. Skærmen er forsynet med små transistorer (en for hver subpixel) og disse styrer rotationen af nogle flydende krystaller i det område der ligger omkring hver enkelt subpixel. Når lyset har passeret disse krystaller, så sidder der et array af farvefiltre (RGB) som sorterer alle andre farver end grundfarverne fra og herved får du vist det du ser. Vi har et billede af det her:
[img]http://www.flatpanels.dk/billeder/LCD_d ... ontent.jpg[/img]

På et LCD display fastholdes det elektriske felt hen over de flydende krystaller, så man reelt ikke behøver at gøre andet end at tjekke om billedet har ændret sig og så ændre spændinger x antal gange pr. sekund - i dette tilfælde 60 gange. Ved hver opdatering kan man ændre på det elektriske felt så der slippes mere eller mindre lys igennem hvilket ændrer farveintensiteten i hver subpixel = ændring af farven.

På et plasma TV er det ikke muligt at fastholde noget lys eller elektrisk felt fordi den måde farverne genereres på er fundamentalt anderledes. Her eksiteres en plasma gas, som så påvirker et fosferlag til at udsende lys fra hver enkelt subpixel. Dette fosferlag kan ikke udsende lys i ret lange kvanter af gangen, så det meste af tiden er skærmen faktisk sort. For at du ikke skal opleve disse "lange" pauser i lysudsendelsen, så eksiterer man plasmaen oftere, dvs. ved en højere opdateringsfrekvens. Det er fuldstændigt identisk med den teknik man indførte på CRT skærmene, da man gik fra 50 Hz opdatering til 100 Hz for at få mere rolige billeder.
Af VTSK
#34796
yakken skrev:Først og fremmest:
Der er ikke nogen "små lamper" i et LCD panel. Det er ét langt rør (ofte er det reelt 8 lange rør) der løber bag ved panelet, der sender lys igennem resten af skærmen. Skærmen er forsynet med små transistorer (en for hver subpixel) og disse styrer rotationen af nogle flydende krystaller i det område der ligger omkring hver enkelt subpixel. Når lyset har passeret disse krystaller, så sidder der et array af farvefiltre (RGB) som sorterer alle andre farver end grundfarverne fra og herved får du vist det du ser. Vi har et billede af det her:
[img]http://www.flatpanels.dk/billeder/LCD_d ... ontent.jpg[/img]

På et LCD display fastholdes det elektriske felt hen over de flydende krystaller, så man reelt ikke behøver at gøre andet end at tjekke om billedet har ændret sig og så ændre spændinger x antal gange pr. sekund - i dette tilfælde 60 gange. Ved hver opdatering kan man ændre på det elektriske felt så der slippes mere eller mindre lys igennem hvilket ændrer farveintensiteten i hver subpixel = ændring af farven.

På et plasma TV er det ikke muligt at fastholde noget lys eller elektrisk felt fordi den måde farverne genereres på er fundamentalt anderledes. Her eksiteres en plasma gas, som så påvirker et fosferlag til at udsende lys fra hver enkelt subpixel. Dette fosferlag kan ikke udsende lys i ret lange kvanter af gangen, så det meste af tiden er skærmen faktisk sort. For at du ikke skal opleve disse "lange" pauser i lysudsendelsen, så eksiterer man plasmaen oftere, dvs. ved en højere opdateringsfrekvens. Det er fuldstændigt identisk med den teknik man indførte på CRT skærmene, da man gik fra 50 Hz opdatering til 100 Hz for at få mere rolige billeder.
Sweet......lækkert lige at få termene op plads!!
Så min 428xd kører så noget der ligner 100hz .. . ved alm tv,dvd og parabol signal.
og ved blueray 24p, er der noget med 72hz eller hva faen det var......
Og ja hvorfor hænger jeg mig i det.,.....er egentlig bare nysgerrig.

/ L
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#34800
Ved TV signaler (og andre signalkilder der ikke kører 24 Hz) er 100 Hz en god løsning idet vi her i Europa benytter PAL signaler, dvs. 50 Hz signaler. Ved 100 Hz får du altså opdateret dit display 2 gange for hvert billede skærmen reelt modtager, hvilket giver et roligere billede.

Med 1080p24 signaler har din skærm yderligere muligheden for at justere sin frekvens, så der ikke opstår hakken i billedet, som der ellers ville hvis du forsøgte at vise 24 Hz signaler ved 100 Hz opdatering (24 går ikke op i 100, så du vil få vist nogle billeder flere gange end andre = hakken i billedet). Ved at sætte frekvensen ned til 96 Hz eller 72 Hz, så undgås dette.