Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#3533
når vi snakker betragtnings vinkler på paneler, rangeres det næsten altid sådan, isp bedst dernest va (mva/pva), og sidst tn... for mig, og vel også andre, er det en lidt subjektivt dom. eksemelvis er vinklerne på tn (set fra siderne) bedre end på va. På min 970p er der et enorm fald i farve intensiteten ved en vinkel bare på 40 grader, og derefter bliver det bare værre. hvorimod farverne på et tn panel for det meste forbliver gode selv i spids vinkler. når panelerne betragtes nede fra er der selvfølgelig ikke meget at snakke om mht. va's overlegenhed. men men efter min mening har va panelerne (970p og vp 930) i hvertfald, rimelig begrænsede betragtningsvinkler.. for mig burde man der byttes om på de typiske vinkel angivelser på va og tn's vertikale vinkler så va bliver 160 og tn bliver 178 (afhængig af producent og så vidre)....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3535
Den må vist stå for egen regning. Jeg deler bestemt ikke din mening med hensyn til VA vs. TN. Betragtningsvinklerne er jo ikke grebet ud af den blå luft, men derimod målinger af hvordan farverne ændrer sig. Som du også kan se i Rasmus' test, så står der hvor stor en nedgang i kontrasten man får ved en given vinkel. Det er bestemt ikke subjektive angivelser.

Der vil inden længe komme nogle uddybende afsnit omkring selve panelernes opbygning, hvor du vil kunne se hvorfor VA tilbyder bedre betragtningsvinkler og hvorfor de kan fremvise en bedre sort end f.eks. IPS.
Af sol_jakobsen
#3540
yakken skrev:Den må vist stå for egen regning. Jeg deler bestemt ikke din mening med hensyn til VA vs. TN. Betragtningsvinklerne er jo ikke grebet ud af den blå luft, men derimod målinger af hvordan farverne ændrer sig. Som du også kan se i Rasmus' test, så står der hvor stor en nedgang i kontrasten man får ved en given vinkel. Det er bestemt ikke subjektive angivelser.

Der vil inden længe komme nogle uddybende afsnit omkring selve panelernes opbygning, hvor du vil kunne se hvorfor VA tilbyder bedre betragtningsvinkler og hvorfor de kan fremvise en bedre sort end f.eks. IPS.
okay:) jeg kan bare fysisk se forskellen når man sætter de 2 skærme ved siden af hinanden, og jeg må sige at der er en kæmpe forskel, farverne er betydelig bedre på tn panelet, vil sige at der faktisk ikke kan være nogen tvivl når jeg sætter min 970p ved siden af min lg1980q selvfølgelig ikke på de horsiontale.... har læst x-bit's artikkel grundigt, og de bekræfter også de 45graders "farve problemer" ved testen af 970p, og b hardware gør det også ved de andre typer af mva/pva paneler med overdrive. TEknisk er der ikke nogen god forklaring jeg har læst... men forskellen er der alligevel, om man kan forklare den eller ej, enda i meget udpræget grad efter min mening.....
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#3541
Der er selvfølgelig stadig problemer, men husk også på, at betragtningsvinklerne måles som et kontrastfald. Det har selvfølgelig indirekte påvirkning på farverne, men prøv eventuelt, at tag en helt sort farveflade og sammenlign.

Det skulle i øvrigt være forbedret en del på de nyeste S-PVA og P-MVA paneler.

Jeg er dog heller ikke enig i, at TN panelerne generelt set skulle angives tila t være bedre end PVA og MVA paneler. Der er stadig for store fejl og uregelmæssigheder ved TN panelerne til at kalde dem virkelig gode.
Af sol_jakobsen
#3545
Rasmus Larsen skrev:Der er selvfølgelig stadig problemer, men husk også på, at betragtningsvinklerne måles som et kontrastfald. Det har selvfølgelig indirekte påvirkning på farverne, men prøv eventuelt, at tag en helt sort farveflade og sammenlign.

Det skulle i øvrigt være forbedret en del på de nyeste S-PVA og P-MVA paneler.

Jeg er dog heller ikke enig i, at TN panelerne generelt set skulle angives tila t være bedre end PVA og MVA paneler. Der er stadig for store fejl og uregelmæssigheder ved TN panelerne til at kalde dem virkelig gode.
det sidste var nu også ment som en "provokation" :) men synes seriøst at de virker bedre på min lg selvom min samsung er med et af de nyeste panel typer, kontrasten falder så meget at sort bliver helt "fesen" i de spidse vinkler, og ansigter bliver helt "hvide" de er mærkbart bedre på tn panelet, dog er der en tildens til at hvid ikke er helt hvid i vinklerne på tn panelet, så hvad der er værst er jo lidt subjektivt... allover er pva panelet dog mere fleksibelt da kontrast faldet er ens om man betragter det fra oven/neden eller siderne...
Bare lidt forhåbenlig konstruktiv provokation :)

der skulle vel ikke være noget nyt om samsung og dithering?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3547
Nope - de sylter os stadig hos Samsung...