Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#208323
Hej

Første indlæg, håber jeg gør som jeg skal.

Jeg har købt et Philips 49PUS7809 på tilbud i Elgiganten, og jeg er klar over at det er en meget billig model, især i forhold til features (4K, 3D, 49" osv), men jeg er utroligt negativt overrasket over 3D-oplevelsen.

3D fungerer rigtigt fint i center af skærmen, men så snart noget befinder sig i hjørnerne (især øverst højre, eller nederst venstre) kan især det ene øje se BEGGE billeder oven på hinanden (altså tingene bliver dobbelt, det føles som om man ser dobbelt).

For at bevise min påstand, har jeg lavet en demonstration, hvor jeg først har lavet et billede der er rødt i den øverste halvdel, og blå i den nederste. Derefter har jeg sat min computer til, vist billedet i fullscreen. Det ses her:

Billede

Dernæst har jeg aktiveret 3D (oven på hinanden), så det ser sådan ud uden briller:

Billede
Det ser jo fint ud, og forventeligt at den blander farverne jævnt sammen.

Nu har jeg så sat det ene brilleglas foran kameraet, og her begynder man at se problemet (meget lidt):
Billede

Men slemt bliver det for det andet øje:
Billede

Resultatet er, at når man ser en film er altid "dobbelt" i de områder der ser lilla ud gennem brillerne. Se fx her:
Billede

Her kan i se kildebilledet, der er opdelt korrekt så hver øje kun burde se EN kasse:
Billede

Problemet ændrer sig en smule alt efter, HVOR man er placeret i forhold til fjernsynet, men lige meget hvor tæt på/langt fra, eller fra hvilken vinkel jeg placerer mig, er det altid galt med enten det ene eller det andet øje. Se her, hvor jeg bevæger kameraet, og problemet flytter sig:

https://www.youtube.com/watch?v=iTQPf49 ... e=youtu.be

Er det her hvad man kan forvente, eller er mit tv defekt?
#209093
Da dit tv bruger det passive system hvor kodningen til V/H øje sker via et polariseret filter på skærmen med skiftevis V/H drejning.
Hvis der er fejl i det filter der er "limet" på skærmen så vil man kunne få de dobbelt/ghost billeder du beskriver.
Dette var teorien.

Men jeg ved ikke om alle tv af din model er så dårlige som du viser.
Mit eneste råd er at du prøver om du kan få lov til at se et tilsvarende tv i en forretning med 3D billede på.
Så kan du selv bedømme om billedet er lige så dårligt som det du viser.
For principielt kan det passive system sagtens konkurrere med aktive systemer angående V/H adskillelse. O-O
Af hr.utrolig
#209096
Jeg har et LG 55LB730, hvor 3D (passivt) fungerer perfekt. Både med de leverede briller, og briller som vi har fra en biograftur.

Jeg er imponeret over at selv om jeg lægger ned, fungerer det. Det driller hvis jeg går meget tæt på tv (1-2m) eller står meget skråt for billedet. Men fra sofa og stol er der INGEN problemer.

Derimod er tv'et ulideligt langsomt til at skrue op/ned, skifte kanal/input, smart-tv m.m.
Af Broesen
#209192
Hej.

Ved at løfte teksten lidt, forsvandt den ustabile tekstning af 3D filmene. 3D effekten er ellers meget imponerende.
Hvis det ikke havde været på grund af de dyre aktive briller/film vil udbredelsen af 3D film havde været en kæmpe succes (Folk betaler glædeligt ekstra for at se en 3D film i biografen).
Af lakrids
#212121
Nu er det ved at være lidt tid siden jeg skrev denne post. Men i fortjener en update:

Jeg har kontaktet Philips, der efter lang frem-og-tilbage nægtede at det var deres fejl. De påstår at deres kvalitetskontrol ville have fanget dette problem, og det må være sket ved forhandleren (yeah right).

Jeg tog så fat i Elgiganten, som gerne ville tage imod tv'et og sende det til reparation (service-afdelingen ser ikke på fejlen, de tager bare imod produkt og fejlbeskrivelse). Jeg fik tv'et tilbage efter en uges tid med beskeden "Der er intet galt med tv'et". I øvrigt fik jeg en provokerende tilbagemelding på fejlbeskrivelsen, hvor teknikeren skriver: "For 3D-effekt skal begge øjne anvendes". Tak for tippet!

Anyways, jeg havde en lang diskussion med Elgiganten og jeg insisterede på at deres sælgere i tv-afdelingen kiggede på problemet. Det accepterede de efter et stykke tid, og sælgerne indrømmede at tv'et er defekt. I øvrigt var de meget flinke i tv-afdelingen.

En sælger skrev en ny fejlbeskrivelse hvor han skrev, at de selv havde set fejlen også. Tv'et er sendt til reparation igen, og jeg venter på hvad der sker nu - jeg håber og satser på at jeg får et nyt tv i samme model.
#212157
Det må sgu da være pinligt som sælger at repræsentere et firma med sådan nogle flabede båtnakker i service-afdelingen.
Som du selv antyder er din eneste chance at de vil ombytte TVet.
For en ændring af fejlpositioneringen af polarisationsfilmen kan i praksis ikke lade sig gøre.