Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af xenon
#15784
jeg skal snart til at købe en stor monitor (27-30") - men overvejer at vente til LED og OLED -produkter kommer på markedet...

derfor vil gerne vide hvad det forventede strømforbrug er for disse teknologier? - dette er sammen med response-tiden ret afgørende for mit køb. Hvis nogen ved noget om forventede response-tider vil jeg også gerne høre det :D

tak for hjælpen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#15791
Du må være en tålmodig mand :)

Responstiden bliver som for en diode, dvs. under 1 ms.

Strømforbruget vil variere meget idet en sort pixel ingen strøm bruger hvorimod en tændt pixel vil bruge effekt i µW regimet ved 100 cd/m2.
De tal jeg har på monochrome OLEDs angiver at et 80x48 pixel display bruger 40 mW ved 100 cd/m2 ved 45% pixels ON. Dvs. 4.7 µW pr. pixel.
Hvis vi starter med at antage at dette tal er ca. en faktor 2 for lavt, så fås:
Pr. subpixel: 10 µW.
1920x1080x3 subpixels: 62 W
Opskalering fra 100 cd/m2 til 400 cd/m2 (effekten er ikke HELT liniær proportional med lysstyrken, men næsten): 250 W
Af xenon
#15801
ok...lyder godt... tak for svaret :D
Af Rolfiboy
#15851
Yaggen det tal er mere en faktor 6-8 for højt frem for 2 for lavt, pga at effektiviteten for Oleds vil stige jo mindre den bliver, hvilket vi har set i alm leds i utroligt lang tid, samtidig med at at du har 3 subpixels til at deles om at producere lys, ikke lige som en LCD hvor du har 3 subpixel til at spærre og filtrerer lyset, ergo vil strømforbrugen kun være på sit højeste ved helt hvidt billede, og du vil heller ikke have samme tab af lys til filtre.

LCD monitore og LED monitore, vil nok ligge på det sammen strømforbrug, LCD skærme i større størrelser vil vi se et mindre forbrug med LED teknologier, hvilket allerede kan ses i de kommende LCD skærme med LED baggrunds belysning fremfor traditionel belysning.

Men du skal nok regne med at vente en hel del år endnu for en skærm basseret på ren LED teknologi.
Af xenon
#15902
Rolfiboy skrev:Men du skal nok regne med at vente en hel del år endnu for en skærm basseret på ren LED teknologi.
samsung har sagt at de kun vil lancere LED skærme fra 2008 og frem - så der er ikke super lang tid til
Af Rolfiboy
#18742
ja LCD skærme med LED baggrundsbelysning, ikke en ren LED skærm
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#18747
Rolfiboy skrev:Yaggen det tal er mere en faktor 6-8 for højt frem for 2 for lavt, pga at effektiviteten for Oleds vil stige jo mindre den bliver, hvilket vi har set i alm leds i utroligt lang tid, samtidig med at at du har 3 subpixels til at deles om at producere lys, ikke lige som en LCD hvor du har 3 subpixel til at spærre og filtrerer lyset, ergo vil strømforbrugen kun være på sit højeste ved helt hvidt billede, og du vil heller ikke have samme tab af lys til filtre.

LCD monitore og LED monitore, vil nok ligge på det sammen strømforbrug, LCD skærme i større størrelser vil vi se et mindre forbrug med LED teknologier, hvilket allerede kan ses i de kommende LCD skærme med LED baggrunds belysning fremfor traditionel belysning.

Men du skal nok regne med at vente en hel del år endnu for en skærm basseret på ren LED teknologi.
Det er korrekt at der ikke er filtre til at stjæle intensitet fra lyset, men den faktoer er ikke aktuel. Lysstyrken for LCD-panelet er målt efter filtrene og ikke for selve kold-katoderøret. Godt nok er 400 cd/m2 et højt tal, men da kan du jo selve undlade at skrue så højt op for det. Min beregning går desuden på 45% tændte pixels og ikke fuldt blus - dvs. visse af pixelene er 100% ON mens andre er gråtoner og andre igen er sorte. Ydermere så kan du ikke bare antage at den gule OLED er repræsentativ for de blå, grønne og røde så alt i alt mener jeg ikke at mit estimat på 62 W for et 1920xs1080 pixels display ved 100 cd/m2 er helt i skoven.

Man kan dog argumentere for at her enkelt subpixel nok vil være lidt mindre end det display jeg har her hvis det skal bruges til en skærm, så du kan muligvis skalere effektforbruget lidt afhængigt af de fysiske dimensioner af en subpixel ift. det display jeg har her.