Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#168161
Hej allesammen.

Jeg har et Samsung 3D tv med fire HDMI udgange som viser fantastisk 3D kvalitet. Derudover har jeg en PS3 og et SONY surround sound system (Som ikke er 3D).
Jeg har indtil for nylig benyttet mig af et optisk digital stik fra PS3'en til receiveren og et HDMI stik fra receiveren til TV'et. Her har jeg kunne nyde 3D kvalitet med hvad jeg betrager som surround?
Jeg har dog pludselig fundet ud af at min receiver rent faktisk har både en HDMI indgang og udgang. Da jeg ønsker den bedste kvalitet der er kører jeg nu med et HDMI stik fra Ps3'en til receiveren og et andet HDMI stik fra receiveren til Tv'et. Det resulterer i fantastisk billede og lydkvalitet (ved "2D" film), men jeg kan nu ikke længere se 3D film.
Jeg ved at det ene HDMI kabel ikke er et såkaldt 3D-kabel og at det i hvert fald er en af årsagerne, men jeg tænker nu om jeg også skal ud og investere i en såkaldt "3D surround system"? Med andre ord. Kan jeg godt se 3D billede på mit tv med HD lyd (gennem HDMI stikkene) selvom min receiver ikke er en såkaldt 3D receiver? Hvis ja, er jeg meget nysgerrig efter at vide hvad en 3D receiver så kan i forhold til et almindelig 5.1 surround sound system?
Hvis nej = MØG.

PS surround systemet er et SONY HT SF 1200
MvH

den hjælpeløse :)
Af Aalborgdrengen
#168166
GENIALT.
Tusind tak! Der sparede du mig lige for at skulle ud og investere i en helt ny receiver! :)
Brugeravatar
Af MigSelv
#168167
Aalborgdrengen skrev:GENIALT.
Tusind tak! Der sparede du mig lige for at skulle ud og investere i en helt ny receiver! :)
Det rigtige link er på nu, det forrige viste en switch.
Af Aalborgdrengen
#168168
Endnu bedre !:) Og billigere :D
Hmm, men som sidespørgsmål, kan du måske evt. kort fortælle mig forskellen på 3D lyd og "alm" surround lyd? er der overhovedet en forskel? Kan man høre forskellen?

Tak for hjælpen:)
Brugeravatar
Af MigSelv
#168169
Aalborgdrengen skrev:Endnu bedre !:) Og billigere :D
Hmm, men som sidespørgsmål, kan du måske evt. kort fortælle mig forskellen på 3D lyd og "alm" surround lyd? er der overhovedet en forskel? Kan man høre forskellen?

Tak for hjælpen:)
Hvis du ikke bruger HDMI tilslutning til lyd, vil du ikke få glæde af HD audioformaterne. Disse audioformater er ikke voldkomprimeret, som DD 5.1 og DTS surround.
Din ps3 har en optisk udgang til lyd, men så mister du som sagt HD audio muligheden.
Mit setup giver bedre lyd ved HD audio, så hvorfor skulle det ikke også give bedre lyd hos dig?
Af PJ
#168197
MigSelv skrev:
Aalborgdrengen skrev:Endnu bedre !:) Og billigere :D
Hmm, men som sidespørgsmål, kan du måske evt. kort fortælle mig forskellen på 3D lyd og "alm" surround lyd? er der overhovedet en forskel? Kan man høre forskellen?

Tak for hjælpen:)
Hvis du ikke bruger HDMI tilslutning til lyd, vil du ikke få glæde af HD audioformaterne. Disse audioformater er ikke voldkomprimeret, som DD 5.1 og DTS surround.
Din ps3 har en optisk udgang til lyd, men så mister du som sagt HD audio muligheden.
Mit setup giver bedre lyd ved HD audio, så hvorfor skulle det ikke også give bedre lyd hos dig?
Et tillægsspørgsmål...kan jeg at ovennævnte udlede, at når min Denon receiver ikke har HDMI-tilslutning (har optisk), så er det ikke muligt at udnytte den ægte HD-lyd, hvilket vil være en forringelse af surroundlyden?
Af lgowner
#168209
MigSelv skrev:http://www.av-cables.dk/hdmi-splitter/h ... til-2.html
Denne boks tilsluttes HDMI out fra din ps3.
Fra splitter forbindes dit tv og receiver ( 2 HDMI kabler ), splitteren understøtter 3D.

hertil kræves at begge modtagere, så kører 3D. for ellers er det den med laveste fællesnævner support for output som sætter supporteret output,
og modtageren uden 3D, vil få PS3 til at slå 3D fra.
du kan vælge at slukke forstærker, så sker det ikke ved PS3 opstart når hdmi signal testes, men når receiver så tændes vil 3D blive slået fra i dit tilfælde. (har selv ovennævnte splitter i et onkyo609 setup)
Af Aalborgdrengen
#168412
Jeg har tænkt lidt over noget. Den splitter har 1 HDMI indgang og 2 HDMI udgange. Jeg skal sætte PS3'ens HDMI stik i indgangen og ud af HDMI udgang 1 skal jeg vel så sætte et stik der går op i tv'et? ud af HDMI UDGANG 2 sdkal der så et stik ned i receiveren? Kan den godt det når det er en udgang? - OG skal HDMI stikket fra splitteren som går ned i receiveren så sættes i receiverens indgang eller udgang? Og vil alt dette resultere i at jeg så får DTS lyd i stedet for dolby digital til 3D film også? - Det er dette jeg gerne vil opnå :)