Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#166028
Hejsa!
Når jeg læser din beskrivelse af disse 3D skærme, virker du på mig som en stor fortaler for plasma i passiv 3D. Det , som falder mig svært ind, er hvordan et plasma er en fordel i et rum med mindre belysning?

Med venlig hilsen
Sally :) [/b]
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#166029
Der er ikke nogen plasma-Tv med passiv 3D - desværre. Passiv 3D kan kun fås på LCD/LED-modeller.

Plasma er generelt ikke optimale i lyse rum. Det skyldes, at plasma-skærme ikke har en så høj lysstyrke til at kompensere for de meget lyse opgivelser i f.eks. en stue. Aktiv 3D fungerer også bedst i mørkelagt rum, da de aktive 3D-briller har en tendens til dels at flimre i oplyste rum, dels at blokere for en del lys, så 3D-billedet på skærmen bliver mørkt.
#166195
Først og fremmest tak for den venlige respons, det er jeg rigtig glad for, og i øvrigt mente jeg aktiv 3D og ikke passiv 3D, fnis! :D

Jeg har lige nogle flere spørgsmål til ovennævnte guide, som jeg håber, du vil være mig behjælpelig med at svare på:

Hvor meget er bundniveauet af 3D-fladskærme hævet fra 2011-2012?

Er det rigtigt, at Samsung er mest førende indenfor 3D-teknologien i forhold til SONY?

Skelnes der til stadighed kun mellem de to 3D-teknologier fra 2011, eller er der noget nyt på vej? Hvis ja, hvilket?


Med venlig hilsen
Sally
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#166196
Bundniveauet er blevet hævet lidt, ja, men ikke nok til at jeg vil sige, at 3D er problemfrit - end ikke på de dyreste skærme. Specielt LCD/LED-modeller med aktiv 3D har stadig problemer; særligt hvis man gerne vil spille konsolspil i 3D.

Jeg synes ikke nødvendigvis, at Samsung er meget bedre end Sony på 3D. Plasma er derimod - hvis man kigger isoleret på 3D-billedkvalitet - generelt set bedre end LCD/LED. Sonys store problem er dog 3D-brillerne, som jeg ser det. Så snart man bare læner hovedet få grader på skrå, så forsvinder 3D-effekten. 3D-effekten påvirkes også på Samsungs LCD/LED-modeller, men her bliver billedet gradvist lidt mørkere.

Ja, der er stadig kun disse to 3D-teknologier i 2012. Brillefri 3D-skærme er på vej, men der er stadig meget langt før de giver en tilfredsstillende effekt.