Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#13146
Det har som sådan ikke noget med paneltypen at gøre. Det er det substrat som TFT-arrangementet er lavet på. Du kan læse mere om den nye metode LPTS her:
http://www.flatpanels.dk/monitorteknologi.php#7

a'et står bare for Amorphous eller amoft på dansk og betegner hvordan silicium skiven, som alle transistorerne er lavet på, har arrangeret sine krystalkorn. I dette tilfælde ligger de amorft fordelt, men andre typer af silicium kunne være enkelt-krystallinsk hvor alle atomerne sidder i et perfekt diamantformet gitter, og så polykrystallinsk (som der tales om i artiklen ovenfor) hvor en silicium skive har mange områder, der hver især er krystallinske, men hvor to naboområder ikke nødvendigvis vender ens - dvs. krystalgitteret kan være drejet i én region ift. en anden.

Det er ikke helt enkelt at forklare det præcist hvis du ikke i forvejen har et vist begreb om krystalstrukturer i faste stoffer og typisk får man kun sådanne informationer hvis man vælger at studere materialeegenskaber på eksempelvis universitetet. Jeg kan give dig nogle links til sider der giver en gennemgang af krystalstrukturer, men du bør have interessen for det ellers vil det blive tung læsning. Ud over selve den overordnede struktur kan du nemlig også pakke atomerne på forskellig måde (silicium har som sagt en diamantpakning) og så bliver det pludselig et meget geometrisk anlagt problem :)

Ellers må du jo spørge løs. Jeg har en uddannelse i silicium processering og kan om ikke andet slå svarene op i en af mine mange kedelige bøger ;)