Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#163546
Jeg har læst en masse indlæg herinde, om problemer med forsinket billede i forhold til lyden på Samsung UE40D8005. Jeg har samme problem, og vil give mine erfaringer videre, og høre om andre har lignende problemer.

# Mit setup:
- DVD/BD + XBOX 360 + AppleTV2 + CANAL DIGITAL HD-PVR (Sageme) er alle sluttet til tv'et via HDMI.
- Lyden er trukket via enten COAX eller SPDIF til min surround reciever

# Mit problem:
Når jeg afspiller fx en film, er lyden ca. 0,3-0,5 sekund foran billedet - dvs signalprocessoren i TV'et er 0,3 sekunder om at behandle billedet imens min Surround box (Harmann Kardon) ingen forsinkelse har.

Pga. forsinkelsen i billedet valgte jeg at fejlmelde hos Samsung, som - kvit og frit - sendte en montør, som skiftede motherboardet i fjernsynet. Reperationen har imidlertid ikke hjulpet en fløjtende f*s, da problemet netop ligger i at billedeprocessoren er langsom i fjernsynet. (såvidt jeg har kunne læse på diverse udenlandske sites). Desværre kan man kun forsinke lyden i fjernsynet og ikke i min reciever. Så da lyden ikke kommer via fjernsynet var der ikke så meget at gøre.

# Løsningen:
Så... I stedet har jeg nu valgt at køre lyden fra alle enhederne til fjernsynet og derfra retur til Surround-reciveren. Problemet er bare, at fjernsynet kun understøtter Dolby ProLogic. Derfor mister jeg en del af lydoplevelsen, når jeg afspiller BD'er med Dolby HD 5.1 eller DVD'er med DTS. Men nu er der ingen forsinkelse, da lyden signalbehandles af tv'et.


Spørgsmålet er så, om der findes en løsning, så jeg kan sende lyden direkte gennem receiveren?

Nogen tanker i den retning?