Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Shadonis
#157676
Hej

Så har jeg endelig fået købt 2 sæt 3d briller(sony) til mit Sony EX720, afspiller så et par 3D demoer fra min bærbar for at testet, trykker SBS på fjernsynet og ser demo`erne og der er da dybde m.m. i demo`erne, men troede at skærmen ville være delt op i 2 skærme og med 2 ca. identiske billeder....men nej og spørgsmålet er om det bare er en 3D emulering jeg får vist på skærmen, da jeg har fundet ud af at der kun er HDMI 1.3 udgang og ikke ver. 1.4 eller 1.4a som den skal op i for at kunne køre 3D eller kan det godt lade sig gøre at køre "real" 3D fra min bærbar?
Af allo
#157678
det kræver 1,4...
Af lgowner
#157716
3d kan afspilles igennem enhver Media afspiller sålænge du taler om SBS (SidebySide el. Top/bund) optagelser.
og dertil kræves ingen HDMI 1.4 eller lign. 1.4a .

HDMI 1.x standarderne handler om fysiske enheder og ikke kabling. så når du sender et billed delt i 2 sider til TV bruger du jo ikke HDMI til noget her. Det er kun op til TV at kunne lægge billed sammen og vise 3D, ingen HDMI eller noget andet er vigtigt her.

Derimod når du har en 3D BluRay afspiller, så vil den gerne have HDMI 1.4 standarden er understøttet på TV modtageren (IKKE kabel). så de kan kommunikere korrekt sammen.

Så kabelt er ikke vigtig som standard, kvaliteten af kablet er.
vigtig er når du vil afspille en 3D BluRay så har en modtager som kan forstå signalet som sendes.

nå,
men SBS er 100% hvad din tv formår at kunne, så kan den lægge billed sammen, så har du et 3D billed som det kan laves, det bliver ikke bedre af en 3D bluray det er bare en anden måde at sende billed på.
dog er mange SBS mkv's jo optaget i 1080p/SBS, og der kræves at din optagelse ligger i 3840x1080 (hvor de fleste kun er 1920x1080 altså havlt vertikalt)
Af Shadonis
#157765
Mange tak for det fine svar, så lærte jeg også noget i dag...takker :)
Af MortenOJ
#161840
Jeg kan afspille Real3D(3D-Blu-Ray) fra min pc, til mit Samsung-tv uden problemer. Men jeg har altså kun HDMI 1.3 i min pc. Så det er ikke helt så enkelt. Hvis jeg derimod først kører signalet igennem min reciever, kan jeg ikke... Så jeg er ikke helt sikker på, at det altid er nødvendigt med HDMI 1.4, da det jo åbenbart er nok med 1.3, hvis hardware er "god" nok...