Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thg
#157582
Hvis man har et 3D tv og en 3D bluray-afspiller og ønsker at tilslutte dette til sit surround anlæg, skal anlæget så understøtte 3D for at kunne decode lydsignalet eller kan et hvert anlæg klare dette?
Af steffenj
#157584
Du skal have et surround anlæg der undstøtter DTS HD master audio vis du vil have den ukompimerede lyd der ligger på de fleste nye blyrays. Ved dog ikke hvor udbredt 7.1 er endnu på disse diske, dem jeg har er primært 5.1 på nær black hawk down som er 7.1.
Af thg
#157586
Hmm... Forklarer lige sagen kort, så er det måske nemmere at svare på mit spørgsmål:

Har købt et Harman Kardon BDS800 som er et kmpl. sæt m. 5 højttalere, subwoofer og surroundforstærker med indbygget bluray-afspiller - ikke helt billigt - 10.000 kr.

Uden på kassen står der "3D compatible" og jeg opfattede det derfor sådan at det var en 3D-bluray afspiller, men det viser sig at det er det ikke.

Har derfor skrevet til den danske importør af Harman Kardon. Til start undrer det ham jeg skriver med at det overhovedet står der, så han beder mig maile et billede hvilket jeg gør. Han svarer til dette:

Hvis du kikker på kassen til BDS800, kan du se at teksten er indelt, så det øverste der står på kassen omhandler selve BDS enheden, og det næste afsnit omhandler højttalerne, og det er der der står 3D compatible.

Det der menes er at hvis man anskaffer sig en 3D afspiller af en eller anden art, kan BDS kalre at afdecode lyden uden problemer.

Jeg vil give dig helt ret i at det er meget misvisende at der står 3D compatible, og jeg har også haft fat i hovedkontoret og bedt dem om at fjerne det fra næste sending af BDS700/800 der kommer på markedt.



Mit spørgsmål er om dette kan passe? Syntes det lyder som en vind fra de varme lande, for når jeg køber et komplet sæt m. afspiller og forstærker indbygget i en enhed, så går jeg jo ikke ud og køber en ekstra dvdafspiller m. 3D og sætter oven på dette - det ville jo være helt idiotisk!

Det skal siges at efter jeg har købt mit sæt (BDS800) har Harman Kardon fornyligt lanceret BDS870 som er identisk, pånær at det nu understøtter 3D.
Af Peter Schrøder
#157656
3D kompatible højttalere? Flot....
De mener tilsyneladende at du kan sende et 3D signal, fra en ekstern BD afspiller, igennem forstærkeren.
Kan du lade handlen gå tilbage?
Af thg
#157771
Nu er handlen næsten 1 år gammel.

Men har det noget på sig det svar jeg har fået?
Af Peter Schrøder
#157805
thg skrev:Nu er handlen næsten 1 år gammel.

Men har det noget på sig det svar jeg har fået?
Den bliver nok svær at tackle, hér et år efter. Men prøv at skrive et -pænt- brev til importøren. Måske i kan lave en deal på en ombytning.
Mister du mere end 1000.- kr på handlen, kan det nok bedre svare sig at købe en separat 3D afspiller.
Af thg
#157825
Men er der rigtigt det han skriver?

Altså ville et normalt Samsung eller Philips surroundsæt ikke kunne tilsluttes en 3D afspiller?
Af Peter Schrøder
#157851
thg skrev:Men er der rigtigt det han skriver?

Altså ville et normalt Samsung eller Philips surroundsæt ikke kunne tilsluttes en 3D afspiller?
For så vidt har 3D ikke den store indflydelse på lyden. Det interessante er, om anlægget understøtter HD lyd (TrueHD og DTS-HD). Hvis ikke, downsampler afspilleren lyden til et format som understøttes. Man skal ha' temmeligt friske trommehinder for at kunne høre forskel.
At receiveren understøtter 3D er som regel bare en oplysning om at et 3D signal kan sendes igennem receiveren uden at blive ødelagt. Undertiden kan den dog også afspille 3D filer via USB, hvis man skulle komme i besiddelse af sådan nogle.