Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Storgaard85
#153057
Hej

Jeg har lige erhvervet mig et Samsung UE55D8005 og i samme forbindelse Samsungs hjemmebiograf HT-D6750W. Har lige et par små spørgsmål som jeg håber at kunne få hjælp til herinde.

Første spørgsmål drejer sig om fjernsynet. Når jeg hopper ind i Smart Hub (eller hvad det nu hedder), og tilbage igen er der et kort øjeblik med sort skærm (bare mens den skifter). Men på den skærm synes jeg der er en lille grøn prik samme sted på skærmen hver gang. Er dette en pixelfejl? Og hvis ja, hvad gør man ved det?

Så har jeg to spørgsmål til hjemmebiografen. Første spørgsmål er vedr. indstiller når man ser bluray. Skal man gå ind og kalibrere noget på billedet når man ser bluray, eller er det en bestemt standard man ikke gør noget ved? Har kalibreret det der kommer fra antennen efter de indstillinger der var i testen herinde.

Andet spørgsmål drejer sig mere om højtalerne. Når jeg ser bluray kommer der en lille smule lyd ud af mine baghøjtalere. F.eks. en meget svag lyd af noget af det der sker i baggrunden i filmen, men ikke noget man sådan virkelig kan høre. Og hvis jeg slår anlægget over på musik eller lyden fra tv'et kommer der ingenting. Burde de ikke bare virke som almindelige højtalere?

Ved godt det var en længere smøre, men håber at kunne få lidt svar fra kyndigerne folk end mig selv.

God aften.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#153072
En pixelfejl er der konstant og ikke kun af og til. Hvis du ikke ser den ellers så er det ikke pixelfejl.
Af Storgaard85
#153074
Okay. Så der kan ikke være fejl i en pixel ved nogle bestemte farver? (Aner intet om det selv)
Af caxx
#153077
Storgaard85 skrev:Okay. Så der kan ikke være fejl i en pixel ved nogle bestemte farver? (Aner intet om det selv)
Nej - idet en pixelfejl er på grund af filteret går i stykker, og derfor vil det være en konstant fejl, og ikke kun forekomme ved bestemte farver.

Men prøv at test det selv. Evt. vha. Menu -> Support -> Selvdiagnose -> Billede
Udover det kan du downloade(helt sort billede): http://images4.wikia.nocookie.net/__cb2 ... _1080p.png
Dernæst ligge det over på en USB-stik, og putte det i fjernsynet. På den måde bliver det væsentlig lettere at undersøge for pixel-fejl, såfremt første metode ikke var tilstrækkelig.
#153101
Storgaard85 skrev:Så har jeg to spørgsmål til hjemmebiografen. Første spørgsmål er vedr. indstiller når man ser bluray. Skal man gå ind og kalibrere noget på billedet når man ser bluray, eller er det en bestemt standard man ikke gør noget ved? Har kalibreret det der kommer fra antennen efter de indstillinger der var i testen herinde.
Andet spørgsmål drejer sig mere om højtalerne. Når jeg ser bluray kommer der en lille smule lyd ud af mine baghøjtalere. F.eks. en meget svag lyd af noget af det der sker i baggrunden i filmen, men ikke noget man sådan virkelig kan høre. Og hvis jeg slår anlægget over på musik eller lyden fra tv'et kommer der ingenting. Burde de ikke bare virke som almindelige højtalere?.
Du kan indstille billedet efter ønske. Normalt bruges filmprofilen fordi den er tættere på det optimale, end de øvrige profiler. Men der er ikke noget til hinder for at du ændre i de andre profiler også. Du kan således have en "korrekt" profil til DVD/BD kigning og en anden til tv kigning, hvis du foretrækker en anden farvemætning og kontrast. Især HD udsendelser kan nogle gange godt bruge lidt mere knald.
Dine højttalere vil spille stereo (2 kanaler) hvis de modtager et stereosignal. Du kan ændre niveauet på for- og baghøjttalere i menuen. Du kan også vælge "Prologic" hvorved der kommer lyd i alle højttalerne, også selvom de kun modtager et stereosignal. Effekten kan variere, afhængig af lydsporet. Du har også en knap som giver forskellige ekko-effekter som stod du i et koncerthus eller lignende. Det er en temperamentssag om man synes det er fedt...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#153133
caxx skrev:
Storgaard85 skrev:Okay. Så der kan ikke være fejl i en pixel ved nogle bestemte farver? (Aner intet om det selv)
Nej - idet en pixelfejl er på grund af filteret går i stykker, og derfor vil det være en konstant fejl, og ikke kun forekomme ved bestemte farver.

Men prøv at test det selv. Evt. vha. Menu -> Support -> Selvdiagnose -> Billede
Udover det kan du downloade(helt sort billede): http://images4.wikia.nocookie.net/__cb2 ... _1080p.png
Dernæst ligge det over på en USB-stik, og putte det i fjernsynet. På den måde bliver det væsentlig lettere at undersøge for pixel-fejl, såfremt første metode ikke var tilstrækkelig.
Det er nu ikke filteret der går i stykker og jo - du kan godt have fejl der kun ses på visse nuancer. Det vil dog altid være en primærfarve (rød, grøn eller blå) der mangler, så alle nuancer der kræver en af disse vil give en synlig fejl. Den vil dog ikke komme sporadisk, så du skal ALTID kunne se den på de berørte nuancer.

Tjek vores teknikafsnit for information om pixelfejl:
http://www.flatpanels.dk/teknik.php