Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#312
Hej Rasmus, så blev der endnu et medlem på forumet :D

Ligesom mange andre, så har jeg også læst alt på flatpanels.dk (phew det tog lidt tid ;)), men det var før diverse opdateringer, så der er noget nyt at læse dog har jeg læst alle tests.

Jeg står også overfor at skulle vælge en fladskærm. Og vil som fleste gøre det rigtige køb første gang, d.v.s. uden at skulle til at ombytte efter nogen tid p.g.a. en ting som man overså.

For at finde den ideele skærm til mig, har jeg selvfølig en masse spørgsmål som skulle hjælpe min beslutning.
Skal lige nævnes at mit gfx kort bliver et ASUS Extreme AX800/2DTV (PCI express).

Skærmen skal bruges til det hele, hvilket omfatter video-redigering, billed-redigering, tekstbehandling, kodning, film visning og spil. Spillene dækker lige fra de gamle DOS spil (lave opløsninger) til nyere FPS spil, som fx UT2003.
Derfor er korrekte farver og god opdateringshastighed et krav, herefter størrelsen af skærmen. Pris har selvfølig også en afgørende faktor, men skal ikke stå i vejen for at skærmen kan bruges i mange år (3+).
Derfor kan TN o.l. ikke bruges.
Rasmus Larsen skrev:... billedet på et 19 tommer fladskærm indeholder ikke mere information end på en 17 tommer LCD - de kører begge med opløsningen 1280x1024. ...
Derfor kunne det måske være interessant at kigge på 17 tommer versionen af 193p+. Den hedder 173p+ og har de samme egenskaber plus et specificeret kontrastforhold på 1500:1
Det sagde du i denne tråd, men betyder det så at man ikke får noget ud af at vælge en 19" frem for en 17" skærm (fx. 173P+ vs 193P+) ?
Med en 19" kommer gfx kortet vil bare på mere arbejde for at vise samme resultat end en 17".
Du nævner også kontrastforholdet som er på 1500:1, hvilket er 500 mere end nærmeste konkurrent (1000:1) når vi snakker om 17". Udover at sige noget om antal nuancer, er det så et tegn på kvalitet af panelet ?
Tilsvarende kan man spørge om det samme, men bare for lysstyrken som opgives i cm/m2 og mellem 250-300 ses oftes. Skal disse to elementer passe sammen på en særlig måde (her mener jeg et forhold som fx 3:1) ?

Så er det måske passende at gå over til skærmens opløsning og skalerings chippen. Ændres kontrast og/eller lysstyrken når man kører en anden oplysning end den native ?
Ved mindre opløsninger end native, kommer skalering chippens egenskaber ind, men hvordan virker den egentlig ?

Hvis man nu har 2 skærme, 1 på VGA og 1 på DVI, kan det så skabe forstyrelser på en/begge af skærmene eller det er mere et spørgsmål gfx er godt nok ?
DAC (D/A) chippen på skærmen kommer vel først ind hvis man bruger en konventer til/fra DVI, men da gfx også har en DAC chip, hvorfor har flatskærme så en ?

Da jeg læstet forumet faldt jeg over noget yakken sagde (samme tråd som tidligere nævnt).
yakken skrev:... Samsungs P-serie ER altså bare det blidere ved øjnene end Lacie.

Jeg kan nok ikke undsige mig for at være lidt forudindtaget idet jeg selv har en 193P+ men det der i sin tid ansporede mig til at holde fast i P-serien var netop Alu-legeringen på fronten. Den hvide plastic bagpart gør også skærmen velegnet til skriveborde hvor der er passage bagved.
Efter at have læst det, undrede det mig at ingen steder står der at skærm X har Y legeringer som beskytter/hjælp mod Z. Det synes jeg ellers er en vigtig ting at vide når vi nu efterhånden bruger længere og længere tid foran en eller anden LCD skærm. Har du et bud på det?
Et andet punkt yakken nævner er farven af skærmen eller rettere farven af fod og skærmkanten. Sort og sølv er oftes nævnt af forskellige farver ved faktisk alle typer hi-fi udstyr. Ligger der noget i farven (fx øjne-irration efter X timer) eller er det blot en smagssag ?

OSD'et og de knapper man bruger til at indstille skærmen med, er et punkt du nævner flere steder dog sjældent mere end et par linier. Er det en fordel at have knapperne på skærmen eller er skærm producenternes software (fx Magic Tune) nok at hægte sig til ?
Man kunne måske se det på som en klassisk duel, hvor det nye (software) forsøger at overtage tingene fra det gamle (knapperne).

Over til noget helt andet, nemlig luksus ting en skærm kan. Her tænker jeg på indbygget USB-hub, højtalere, firewire o.s.v., men har/kan disse luksus ting påvirke skærmens kvalitet det. Tænker i retningen af forstyrelser og den plads luksus tingene bruger sker på bekostning af fx dårligere udskiftning af den varme luft.

Det var en lang smøre, men har stadig lige en ting til. Hvis man nu HAR en fladskærm, er der så ikke et stykke software som kan fortælle hvilke ting den fladskærm kan. Det være hvilke teknologier den har fx. Overdrive eller hvilket panel (TN,MVA m.fl.) den har.

Forslag til skærme er velkommen, men bedes dog holdes under 4000.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#315
Wauw, langt og gennemtænkt. Kan du ansættes til at nedfælde tekst, hvis jeg reciterer? :D

Med hensyn til opdatering af afsnit, så ved jeg godt det er lidt svært for brugerne, når jeg bare opdaterer uden at give besked. Samtidig med lanceringen af LCD-TV afsnittet vil jeg også lægge en lille boks på forsiden, som angiver, hvilket afsnit der senest er opdateret.
Skal lige nævnes at mit gfx kort bliver et ASUS Extreme AX800/2DTV (PCI express).
Det kan ikke bruges. Du bør købe enten mit 9800Pro eller 9600XT og så forære mig dit ;)

For at komme til sagen, så tager jeg det lige i små bider.
Det sagde du i denne tråd, men betyder det så at man ikke får noget ud af at vælge en 19" frem for en 17" skærm (fx. 173P+ vs 193P+) ?
Med en 19" kommer gfx kortet vil bare på mere arbejde for at vise samme resultat end en 17".
Det du får ud af det er en større skærm, men informationen på skærmen er den samme. Altså det samme detaljeniveau vises, bare større. Det kan godt fremprovokere fænomener som pixelborders, men det er ikke kritisk. Nogen er mest til 19, mens andre er til 17 tommer. Det er dog noget du bør gøre op med dig selv, vi kan kun prøve at guide dig.
Grafikkortet vil sende samme antal pixel og tager ikke højde for om det er en 19 tommer eller 17 tommer, så reelt set kommer det jo ikke på overarbejde.

Angående kontrast og brightness:
Der er desværre intet "gyldent snit" i forholdet, men som grundregel bør brightness være højere jo større skærmen er. Af samme grund er brightness også højere på Plasma og LCD-TV - fordi du sidder længere væk. Når brightness stiger så skal kontrasten også gerne følge med, da der er tale om et forhold.
Hvis vi tager et fiktivt eksempel: Kontrast 400:1 og brightness på 600 cd/m2. Med de specifikationer er du sikret minimal behagelighed når du kigger på billedet og cirka nul helt sorte nuancer.
Kontrasten siger jo noget om forholdet fra brightness til sortniveauet. Hvis specifikationerne passede helt korrekt, så kunne man let udregne hvor godt en skærm var i stand til at gengive en sort værdi. Tag f.eks. 173p+ med et kontrastforhold på 1500:1 og brightness på 270 cd/m2, så betyder det, at skærmen viser et lys på 270 cd/m2. For at udregne sortniveauet, så gør du således: brightness/ kontrastforhold = 270/1500 = 0,18 cd/m2.

0,18 cd/m2 er ret sort og meget tæt på det optimale, som naturligvis er 0,00. Kontrastforholdet angives så naturligvis når man måler lyset ved sort og lyset ved helt hvid og så divideres det og så har producenten kontrastforholdet. Men bemærk også at små ændringer i sortniveauet kan give meget store ændringer i kontrasten. Hvis vi f.eks. fandt at 173p+ reelt havde et sort niveau på 0,17 i stedet for 0,18 så ville kontrasten være 1588, altså næsten 100 højere. (forudsat at brightness stadig er på 270).
Ændres kontrast og/eller lysstyrken når man kører en anden oplysning end den native ?
Ved mindre opløsninger end native, kommer skalering chippens egenskaber ind, men hvordan virker den egentlig ?
Kontrast og brightness ændres muligvis en smule, men det er ikke kritisk. Scalerchippen bruger nogle matematiske algoritmer til at udregne hvordan den skal fordele de nye pixels. Tag f.eks. denne nyhed, hvor skalering er omtalt:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... rom=&ucat=&

Bemærk f.eks. at 3840 er to gange så stort som 1920, hvilket jo er de første tal i vores nuværende højeste standard for HDTV, 1920x1080. Så bruges algoritmerne til at genere det nye billede ud fra den observering.
Hvis man nu har 2 skærme, 1 på VGA og 1 på DVI, kan det så skabe forstyrrelser på en/begge af skærmene eller det er mere et spørgsmål gfx er godt nok ?
Ikke internt mellem de to skærme, men der kan f.eks. forekomme interferens på det analoge signal (VGA) fra strømkabler osv.
DAC (D/A) chippen på skærmen kommer vel først ind hvis man bruger en konventer til/fra DVI, men da gfx også har en DAC chip, hvorfor har fladskærme så en ?
Skærmen har en A/D konverter og ikke D/A konverter ;) Altså så den tager det analoge VGA signal og konverterer til et digitalt. Alle fladskærme kører digitalt indvendigt hvad end de modtager af signal. Heraf også grunden til at man har et givet antal pixels i stedet for et "løst" antal som på en CRT skærm.
Efter at have læst det, undrede det mig at ingen steder står der at skærm X har Y legeringer som beskytter/hjælp mod Z. Det synes jeg ellers er en vigtig ting at vide når vi nu efterhånden bruger længere og længere tid foran en eller anden LCD skærm. Har du et bud på det?
Som grundregel er sølv og grå mere behageligt for øjnene over længere tid. Hvis du kigger efter TCO (standard for mange ting, blandt andet behag) for en skærm, så falder du over forskellige årstal, hvor 03 er det nyeste. TCO 03 forudsætter at skærmen skal være søl/grå. Hvis den eksempelvis er sort, kan den ikke opnå TCO 03, men en af de ældre.
OSD'et og de knapper man bruger til at indstille skærmen med, er et punkt du nævner flere steder dog sjældent mere end et par linier. Er det en fordel at have knapperne på skærmen eller er skærm producenternes software (fx Magic Tune) nok at hægte sig til ?
Det er mere et spørgsmål om temperament tror jeg. Personligt har jeg intet imod at der kun er en tænd og sluk knap på 193p og de andre modeller. Magic Tune fungerer nemlig rigtig godt.
Her tænker jeg på indbygget USB-hub, højtalere, firewire o.s.v., men har/kan disse luksus ting påvirke skærmens kvalitet det
De påvirker ikke direkte noget i billedet. Man kan sige at hvis du køber en Samsung til 3000 og en anden Samsung til 3000, hvor førstnævnte har alt gejl du kan forestille dig, så vil sidstnævnte nok have mere vægt på billedkvaliteten. Men i og med fladskærme er digitale, så er der utrolig lidt som kan gå ind og påvirke et godt billedsignal.
Jeg har endnu ikke hørt om problemer med varmeafgivelsen for en computermonitor, så jeg tror ikke det er noget man skal lægge så meget i. I hvert fald vil det vel indgå i reklamationsretten, som en fabrikationsfejl.
Hvis man nu HAR en fladskærm, er der så ikke et stykke software som kan fortælle hvilke ting den fladskærm kan. Det være hvilke teknologier den har fx. Overdrive eller hvilket panel (TN,MVA m.fl.) den har.
Nej desværre. På de enkelte modeller hvor man kan se det, sker det i det man kalder servicemenuen, altså direkte på skærmen. Denne er ikke tilgængelig for andre end producenten - altså man skal have en speciel kode. Den eneste jeg endnu har kendskab til at komme ind i er den for Dell, som forklaret i testen af Dells 19 tommer.
Af samme grund er panelsøgefunktionen her på siden også så unik og ikke set på samme måde andre steder i verden - det ved jeg for jeg har været forbi fora i mange, mange lande herunder, Bulgarien, Rusland, Ungarn, Sverige, USA, England osv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#347
For lige at gøre noget klart:
Når jeg skriver "blidere ved øjnene" så er det i en design-mæssig sammenhæng. Det har intet med forskel i kontrast mellem ramme og skærmflade eller andre faktorer. Jeg er blot en stor tilgænger af B&O venlige dimser og her passer Samsung-skærmen godt ind.
Af Kim
#394
Tak har dine svar, de har klart hjulpet på min beslutning.
Rasmus Larsen skrev:Kan du ansættes til at nedfælde tekst, hvis jeg reciterer? :D
Hvornår starter jeg? :p

Kan lige så godt forsætte i samme stil :D
Rasmus Larsen skrev:
Skal lige nævnes at mit gfx kort bliver et ASUS Extreme AX800/2DTV (PCI express).
Det kan ikke bruges. Du bør købe enten mit 9800Pro eller 9600XT og så forære mig dit ;)
Har ombestemt mig efter min beslutning på LCD skærmen, til en større model; nemlig ASUS Extreme AX800XL/2DTV da det har 4 pipelines mere :)
Skærm valget faldt på Samsung SyncMaster 173P+ i sølv. Det sparer ca. 1000 kr og 173P+ modellen skulle også have Samsungs zero-bright-pixel garanti som 193P+ har.
Rasmus Larsen skrev:Grafikkortet vil sende samme antal pixel og tager ikke højde for om det er en 19 tommer eller 17 tommer, så reelt set kommer det jo ikke på overarbejde.
Så der er forskel ? Men går ud fra den er minimal når du siger "reelt".
Rasmus Larsen skrev:For at udregne sortniveauet, så gør du således: brightness/ kontrastforhold = 270/1500 = 0,18 cd/m2.
Nu har erikkjaer spurt om dette tal, hvor du svarede for TN paneler, men hvad med de andre paneler. Hvor bør deres tal ligge ?
Regner lidt at du venter med at svare her til du fået måleudstyr, for så har du også eget data at bakke op med i stedet for at stole 100% på producenterne.
Dette tal 0,18 cm/m2, kan man ud fra det sige hvor mange forskellige nuancer af hver farver det kan sige ? Måske v.h.a. en formel som denne: 100 - 0,18*100 = 100 - 18 = 82 nuancer.
Rasmus Larsen skrev:Skærmen har en A/D konverter og ikke D/A konverter ;)
Hovsa, der var lige en smutter :p Nok fordi jeg er mere vant til at tale om gfx end skærme ;)

Edit: tilføjede et spørgsmål mere.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#396
Så der er forskel ? Men går ud fra den er minimal når du siger "reelt".
Nej jeg tror du misfortolkede det jeg skrev. Jeg siger, at er ingen forskel er at finde på hvordan grafikkortet arbejder for en 17 tommer og en 19 tommer. Der er først en ændring når du kommer op til en højere opløsning, som f.eks. den man finder på 20 tommer skærme.
Dette tal 0,18 cm/m2, kan man ud fra det sige hvor mange forskellige nuancer af hver farver det kan sige ? Måske v.h.a. en formel som denne: 100 - 0,18*100 = 100 - 18 = 82 nuancer.
Nej, det har intet med forskellige nuancer at gøre. Når jeg skriver sortniveauet, så mener jeg hvor sort den mørkeste farver er, for som du sikkert ved har flere fladskærme problemer med at gengive helt sort. cd/m2 står for nits, altså en betegnelse for hvor meget lys der slipper igennem. Ved 0,18 cd/m2 slipper der altså kun 0,18 nits igennem panelet, hvilket øjet ser. Hvis tallet for sort var 0,8 ville grå f.eks. ses som en mørk grå.
Antallet af forskellige nuancer en skærm kan vise er det bit tallet. For TN paneler ser du f.eks. 18 bit og for de andre paneler 24 bit. TN panelet kan i praksis godt vise 24 bit, men det sker vha. en form for dithering. Mere om farvegengivelsen finder du på sidens forskellige sektioner, eller lidt her i denne tråd:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=22
Skærm valget faldt på Samsung SyncMaster 173P+ i sølv. Det sparer ca. 1000 kr og 173P+ modellen skulle også have Samsungs zero-bright-pixel garanti som 193P+ har.
Det har den hvert fald. =) Jeg håber du bliver glad for din kommende skærm.