Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#328302
Hej
Jeg har brug for en skærm til hjemmekontoret til kontorarbejde.
Jeg havde forstillet mig en total standard skærm i størelsen 24" med en 1080p opløsning til under 1000kr.
Er det noget specielt jeg skal være opmærksom på i dette lave prisleje?
Er det hip som hap hvilken skærm jeg vælger?
#328305
Du kan jo selv kigge på mulighederne og sætte dem op mod dine mere konkrete behov:
https://www.proshop.dk/Skaerm?f~skaerme ... ype=ips~va

Når man er nede i den pris vil langt de fleste skærme have en lysstyrke i den lave ende - hvilket dog ikke er ensbetydende med, at lysstyrken ikke er kraftig nok.

Dernæst vil ingen af skærmene have noget der bare ligner god farvegengivelse. De vil sikkert være gode nok til kontorbrug og man kan hurtigt vænne sig til de knapt så præcise farver så længe man ikke har en bedre skærm at sammenligne med.

1920x1080 på 24" er lidt i underkanten hvad opløsning angår. Tekst står bare skarpere/sortere på en 1440p-skærm. 1920x1080 giver en OK skarphed på 21", men til 24" og op ville jeg nok gå efter 1440p - men så er prisen også højere.

Du skal selvfølgelig sikre dig, at skærmen har de nødvendige tilslutninger. Jo billigere skærmen er, desto mere skrabet vil den ofte være på dette punkt. Nogle skærme vil måske kun have to HDMI-porte, hvilket er fint, hvis man skal tilslutte en computer med HDMI-udgang og en spillekonsol ved siden af, men knapt så fint, hvis computeren kun har en DisplayPort-udgang (eller USB-C), hvilket man af og til ser ved maskiner til professionelt brug.

Til arbejdsbrug vil jeg også anbefale, at du sikrer dig, at der i beskrivelsen står et eller andet om at den er flimmerfri og at den har en tilstand, der er skånsom for øjnene.

Endelig vil de billigste skærme også være udfordrede hvad ergonomien angår - ofte begrænset til at man kun kan vippe skærmen en smule bagover, men ikke justere den i højden. Det er også mere behageligt at se på en skærm med matsort/grå fod/kant i stedet for et eller andet blanksort- eller sølvfarvet design.

I det hele taget: Overvej at ofre, hvad en ordentlig skærm koster, hvis det er noget du skal bruge til arbejde og se på 8 timer om dagen.
#328308
1440p-skærm er desvære et godt stykke over budget, selvom det kunne være meget fedt med den ekstra plads det giver.
Det sidste års tid, har jeg arbejdet på en laptop skærm på 1600x900 + ext skærm 1280x1024, så mit krav kan næsten ikke være lavere.
"Ny" Computer (GTX1050) har DVI+HDMI+Displayport udgang, så ingen problemmer her.
Hvad med VA kontra IPS?
#328313
Sådan rent produktivitetsmæssigt anbefaler jeg altid mindst to skærme, så når du nu har brugt HDMI-porten på din første skærm skal du ud og finde noget med DVI eller DisplayPort når du engang bliver træt af kun at arbejde med en enkelt skærm. Derfor bør du måske allerede nu overveje at finde en skærm, der understøtter to af dine muligheder så du senere kan købe en identisk skærm til sekundært brug :)

Hvad VA vs. IPS angår er det nok lidt hip som hap om du vælger det ene eller det andet når du er nede i den størrelse. VA giver bedre kontrast mens IPS giver bedre betragtningsvinkler. Blot hold dig fra TN. Der findes forskellige varianter af både VA og IPS.

En anden ting jeg lige glemte at nævne: De billigste skærme har sjældent et ægte 8-bit panel, men benytter derimod 6-bit + FRC.

Til mit eget brug foretrækker jeg AH-IPS med ægte 8-bit (eller 8-bit + FRC eller 10-bit). Min sekundære skærm, som bruges til notater og referencer, er jeg knapt så kræsen med, så længe det er IPS og ægte 8-bit.

Lige en anden ting, før jeg glemmer det: Brug en blændfri (antirefleksbehandlet) skærm til arbejdsbrug.
#328334
Takker for input.
Har selv arbejdet på to skærme de sidste 15år, og har pt. to stk standard 24" fullhd Dell skærme på arbejdet.
Indtil videre vil jeg nøjes med 1+½ skærm der hjemme.
Min gamle 17" 4/3 skærm fungere fint til outlook og teams osv.