Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lehnemann
#268485
Overvågningskamera

Måske er det det forkerte sted at spørge?
Mit spørgsmål:
Vil jeg kunne se overvågningskameraets optagelser på min pc?

Jeg vil gerne overvåge min stue, mens jeg er på ferie. Jeg kan se, at jeg kan følge via min mobil (Android).
Men jeg skal uden for Europa. Derfor vælger jeg at slå data fra på min mobil for ikke at komme ud for unødvendige data-udgifter. Men jeg har min bærbare pc med og kan sætte den op på hoteller via det lokale wi-fi.
Jeg har læst om overvågningskameraer:
https://jyllands-posten.dk/livsstil/dig ... -dit-hjem/
Af ZackGem
#268486
Du kan jo altid sætte et eller flere kamera op, og så tilgå dem via en webbrowser.
Kræver blot lidt portforwarding.

Har selv sat sådan 6 stk. op i og omkring huset: http://www.cinema-shop.dk/nexus-211vp.html

De både optager på en tilsluttet harddiskoptager ved bevægelse, samt kan tilgås via mobil og PC.
Eneste krav er blot du har fuld adgang til din router og ved hvordan du portforwarder.
Af Turbo
#268487
Jeg har nogle lidt ældre (ca. 5 år) som stadig fås til under 500,- kr. - de er ret lysfølesomme, der er også IR LED i til at tage billeder/filme i mørke, samt bevæge sensor så der kun optages hvis der sker bevægelser.
http://www.dlink.com/dk/da/products/dcs ... oud-camera

Jeg synes det er meget nemt at sætte op - jeg bruger en USB HDD der er sat til min router hvor billeder/film lagers.

Husk et stærkt password på kameraet og routeren - store og små bogstaver, tal, samt tegn uden for alfabetet godt blandet, helst 16-24 karaktere.

EDIT: http://www.pricerunner.dk/pl/589-339047 ... ign-Priser
361,- kr. inkl. fragt fra en Dansk forretning.
Af lehnemann
#268489
Tak for jeres input.
Jeg tror nok, jeg kan få tilsluttet et overvågningskamera til min router.
Jeg har fibernet fra Stofa 100/100. Og har lige koblet mit nyindkøbte smart TV på.
Routeren har kode, som jeg skal indtaste.

Men når jeg bevæger mig ud i verden uden at bruger mobil? Hvad så?
Jeg skal om to uger på rejse og kan fint koble mig på wi-fi på hotellerne for at se mails og alle web-sider.

Kan jeg via denne vej komme ind og se hvad overvågningskameraet optager?

Jeg læser denne anbefaling på Alt om Data:
"Det er dog bedre at tage et skridt længere op og få et kamera, som leverer full HD-video med en opløsning på 1920 x 1080 px, også kaldet 1080p. Netgear Arlo Q er til cirka 1600 kroner et af de mest attraktive kameraer i denne kvalitet."

Kender I Netgear Arlo Q er til cirka 1600 kroner?
Brugeravatar
Af bbplayer
#268490
Du kan vælge en løsning som Hikvision leverer, deres ip camera kan fås med opløsning op over 2160p , og via aliexpress til billige penge, og lidt moms oveni.

De kan forbinde ud i byen til hik-connect og så tilslutter du dig disse via deres app til android/iphone. og du kan yderligere dele camera med andre, så de også kan kikke ind, altså gøre med en sikkerheds kode og serienummer.

men klart nok, der er mange andre billige løsninger i 1080p som kan lidt af det samme til mindre penge, og købes i Danmark.
Når først du har sat router op, kan du jo tilgå dem via app, eller webside så længe hotellet har åbent for www trafik, du kan støde på få hoteller som begrænser alt andet, så lad være med at bruge mærkelige porte ,som hotellet måske blokerer, og vpn er den eneste vej ind til dine kamera.
Af Turbo
#268494
Sæt aldrig dit kamera til at gemme i/gå via skyen/cloud - gem altid billeder/film på din egen lokale HDD.
Men har du ikke fast IP, kan det måske være svært at undgå skyen/cloud.

Jo flere pixel, jo mere plads bruger hvert billede/film på HDD.

Jeg har ikke brugt mine til mere end ca. 20 meters afstand, på ca. 20 meters afstand kan jeg nemt se hvem det er - det er også mere end godt nok til billedegenkendelse.

Jeg kan tilgå mine kameraer og USB HDD hvor jeg vil hvis jeg har mine password med - dvs. det kan man også fra et eller andet hotel ude i verden.
Når du kommer hjem igen hvis du har brugt din adgang f.eks. via et hotels wi-fi, skift password på kamera og router, bare et godt råd.
Af Grandahl
#268517
Jeg bliver da små paranoid over det her, har i overvågningskameraer alle sammen? O-O

Bor i omkring hovedstaden?

Herovre i udkantsdanmark/Nordvestjylland er behovet et andet, eller jeg kender ikke rigtig nogen der bruger det.
Af ZackGem
#268518
Jeg bor nu selv i provinsen - tæt på Næstved.
Men bor i et område hvor mange - inkl os selv, har rigtig mange dyre/attraktive ting at stjæle.
Det gør at området er lidt udsat.
Så vi har ud over 6 kamera også alarm på alle døre og vinduer, samt Mul-T-Lock låsesystem, som er helt dirketfrit.
Det er desværre den verden vi lever i...
7-9-13 har vi ikke haft indbrud, men mange omkring os har - Så bilder mig selv ind at alle foranstaltningerne virker.
Har flere gane set fodspor (bla sidste vinter), hvor jeg på optagelserne (blev jo nysgerrig) kunne se 2 gutter gå rundt og kigge - Men så ud til de blev skæmte af at vinduet ikke kunne brydes op uden at smadre det helt, samt der var alarm på - Så de gik igen. Den ene fik travlt med at dække ansigtet på vej ud, da han fik øje på det ene kamera :-)
Af lehnemann
#268519
Jeg bor i hvert fald slet ikke i nærheden af Hovedstaden.
Og her sker ofte indbrud selv langt ude på landet. Jeg undrer mig ofte over, hvordan tyveknægte snuser deres ofre op. Så jeg tror du/I skal til at være på vagt.
Jeg var i foråret 2017 udrejst i 7 uger. Jeg havde naboer til at kigge efter. Men tyveknægte må have afluret mit sted, så de kunne slå til, da der var en lille mulighed. I hvert fald havde de været inde, men heldigvis ikke taget noget af betydning, fordi jeg havde sikret mig på forskellig vis.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#268520
Link i ref til Netgear Arlo systemet, og hvordan dette fungere, dog er det ikke fhd udgaven men istedet den gamle 720p version.
Techmoan (link) virker ihvertfald til at være rimelig glad for dette Arlo Netgear sæt, og især det at man ikke skal bakse med ledninger.
Her er hans video, men som nævnt den gamle 720p version af Arlo.
https://www.youtube.com/watch?v=cRglMx-wuuE
.
jeg har ikke selv overvågningskameraer, det er mere skudsikker'veste som er i høj kurs her på Nørebro/Nordvest og som fra tid til anden kunne være påkrævet i det offentlige rum.. O_O


Eller rettere' jeg har dog har dog sådan et el'cheapo 720p overvågningskamera med motor til horisontal & vertical bevægelser & infrarøde dioder, og som jeg købte fra Kina i efteråret da man kunne få dem til 9.99 USD med inkluderet porto.(blev købt ene og alene kva prisen og nyt gadget-legetøj, ej grundet egentlig behov)

-men i praksis kunne man sagtens bruge sådan en svend, bare at sætte den op med strøm fra medflg USB netadapter eller via fx en usb-powerbank og smække et microSD kort i, og så tilkoble online fra appen via android eller bare en browser, og så kan man styre kameraet til at kigge hvor man ønsker fra disse online-værktøjer og man kan nemt sætte den op til at optage en sekvens eller sende en alarm til ens mobil' hvis den notere bevægelse.
Jeg dykkede dog aldrig rigtig ned i disse features, men syntes det var flippet at man kunne få allle disse functioner til sådan en pris af samlet 60 dkk med inkluderet porto around the world og ikke mange håndøre der kan være lagt i produktet.

Det var denne svend (billeder) og hvis det kun er en engangsforestilling som dit behov bunder i, så kunne sådan elcheapo måske være tilstrækkelig (ihvertfald imponerende så skarpt det står i bælgmørke, men skyldes nok disse IR dioder, dog er der et heftigt inputlag når man skal styre motoren via tredjeparts app eller bare en browser online, og tager et lille sekund før motoren reagere.
Personlig ville jeg dog gå uden om disse billige Kina-sager da det er lidt hit an miss og en mulig support' er og bliver en by i Rusland, og ville istedet købe noget ordentligt som fx Netgears Arlo løsning men det koster også derefter og mellem 2 og 5k afhængig af antal cams og om det er pro eller basic version (720p eller 1080p) men de fleste elektronik kæder føre Arlo serien....
Billede

Billede
Af lehnemann
#268524
Uha. Jeg kan mærke forvirringen breder sig hos mig.

Jeg vil blot gerne have et enkelt indendørs overvågningskamera af rimelig billedkvalitet til lejlighedsvis brug, når jeg fx. er på rejse udenfor Europa, hvor det er dyrt at bruge datatid på min mobil - derfor skal kameraet virker via min Stofa router herhjemme og så ud til min medbragte pc via hotellets wi-fi.

PS: Jeg har lige sat mit nye smart-TV op til at virke også på nettet via routeren. Det var OK let nok. Hertil rækker min kompetance.

Nu erfarer jeg så, at der findes et utal af løsninger. Det gør mig lidt forvirret, da jeg ikke har en eksperts indsigt.

Min investering skal kunne købes i en dansk butik/nethandel og må helst ikke beløbe sig til mere end max 1500 Kr., ellers må jeg alene løbe an på mine naboers årvågenhed.

Er mine krav realistiske?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#268525
Vi bor i et nybyggerkvarter, hvor vi pt. døjer med, at der er en klam stodder, der render rundt i havene og glor ind af vinduerne imens han hiver sig i fjederen. Indtil nu har vi kun haft alarmsystem, men tilføjelsen af Logitech Circle 2 har været for at have et kig i haven også. Den detekterer personer og undlader at alarmere hvis det er dyr, eller andet gøjl den ser.

Jeg har valgt Logi Circle 2 da den kunne sættes op uden at jeg skulle bøvle med at åbne porte i routeren, sætte NAS’en til at køre 24/7, eller skulle bore huller ud gennem væggene for at trække kabler. Den kører på wifi, er fastmonteret på ruden indenfor, har 30 dages cloud (med mulighed for at downloade video eller tage stillfotos) og så kan app’en nøjes med at sende push beskeder hvis den ser en person i et givent område af synsfeltet.