Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#220455
Jeg havde valgt en Eizo EV2455 skærm, som min research på nettet viste havde mange gode egenskaber:

- 1920 x 1200 pixel (de 1200 er for mig bedre end 1080)
- mat overflade (en betingelse)
- IPS
- "flicker free"
- 24"

Og så har Eizo mig bekendt også et rigtig godt ry. I de sammenligninger jeg har læst, ser det ud til at Eizo sammen med NEC er de to eneste mærker, man regner med i den klasse, jeg har søgt i.

MEN jeg har nu haft to Eizo EV2455 på prøve. Og de har begge haft en ujævn fordeling af især lys men også af farver over skærmens areal. På hver deres måde men med det fællestræk, at de er mørkere ude i siderne i en grad som jeg ikke kan acceptere. Eksemplar nr. 2 lyste desuden rødt og gult ude i højre side, når baggrunden var sort.

Flere, som jeg har spurgt, herunder forhandleren, siger at der ikke skal være den forskel i lysstyrke henover skærmen, som jeg oplevede med EV2455. Spørgsmålet er så bare, om jeg kan have været uheldig med to skærme, eller om den bare ikke er bedre? Og om man i den prisklasse kan forvente andet?

Jeg søger anbefaling af en rigtig god skærm med ensartet lys-/farvefordeling. De egenskaber jeg nævnte i begyndelsen, giver et fingerpeg efter hvilke egenskaber jeg søger. Men en 23" skærm kunne nok også gå (men så skal opløsningen nok være mindre end 1920x1200 for at det ikke bliver for småt), hvor jeg tror en større skærm vil blive for stor.

Skærmen skal ikke bruges til gaming. Udover almindelig brug skal den være velegnet til billedbehandling. Da det fortrinsvis er til web, har jeg ikke fået øje på fordelene ved wide gamut, så det mener jeg ikke at have brug for.

Har nogen en god anbefaling?

Prisen er ikke afgørende. Hvis det ikke er muligt at få noget ordentligt til 3000 kr. betaler jeg gerne mere.
#220477
Det her med lyset kan godt være svært at få perfekt når vi snakker IPS. Måske vil skærmen være helt homogen, men fordi IPS opfører sig på en bestemt måde, så vil du få "tint" på skærmen når du sidder tæt på. Du kan nemt se det hvis du rykker 2-3 meter bagud og ser på skærmen kontra de 40 cm du normalt sidder fra. Så selvom skærmen måske i sig selv har en homogen lysfordeling, så vil din siddeafstand typisk ødelægge det bagefter.

Til prisen så tror jeg ikke du skal forvente mirakler. Der kan være "golden samples" blandt alle modeller, men det bliver nok et lotteri uanset hvad du vælger. Jeg har selv været tilhænger af Dells modeller i de sidste mange år, hvor jeg har prøvet en 8-10 forskellige, men selv på deres dyreste serier, så oplever jeg også de skavanker du nævner.
#220482
IPS vil være dét der giver dig de bedste farver, men dog et dårligere sortniveau. De fleste producenter ser ud til at have skiftet til en IPS-lignende teknologi, så det kan nok være svært at finde alternativer, men førhen var det Samsung og AUO der lavede paneler baseret på VA-teknologi. Problemet med baggrundsbelysningen vil dog nok være den samme uanset hvilken type du vælger.
#220566
Som skrevet betaler jeg gerne mere, hvis det er det der skal til. Jeg vil under ingen omstændigheder have den lys- og farveujævnhed, som EV2455 har.

Tak for Dell-kommentarer og -anbefalinger. Mht. til de nye Dell, så er der jo en 25", men den har opløsningen 2560x1440. Uden at regne efter, så forekommer det åbenlyst at tingene bliver mindre på den skærm. Altså et site lavet med den ikke ualmindelige bredde på 1024 px bliver jo mindre med de kæmpe opløsninger, selv om skærmen bliver en tomme større.
Jeg kunne derfor sagtens være interesseret i også 23" med mindre end 1920x1200. Har grundlæggende aldrig forstået widescreen-formatet på computer-skærme. Jeg ser film i biografen eller på TV. Høj opløsning isoleret set giver for mig ingen mening.
#220585
Det kommer jo an på hvad man arbejder med. Jeg bruger det meste af min dag på statistisk beregninger i ret store "regneark" (ikke lige Excel...), hvor hver enkelt række er mindre vigtig, men antallet af kolonner betyder noget. Der giver en bred skærm god mening. Ligeledes hvis man holder 2 vinduer åbne samtidigt (smidt til hhv. højre og venstre vha. "Windowstast+Højre" og "Windowstast+Venstre"), så giver widescreen også god mening.

Hvis du altid bruger skærmen til ren surfing og kun har ét vindue åbent af gangen, så er det klart, at du måske får mindre ud af det. Men så kan du jo vende den 90 grader på højkant...