Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#113
Jeg overvejer at købe ny fladskærm, og forventer peak performance i forbindelse med spilformål. Budgettet er omkring 4.000 kr.

Jeg har indtil videre tre specifikke skærme i tankerne:

Samsung SyncMaster 930BF
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=149247

Samsung SyncMaster 193P+
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=152607

LG Flatron L1980Q
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138718

Jeg vil meget gerne høre jeres råd om ovenstående - er jeg helt galt på den og bør vælge noget helt andet, eller bør jeg afvente nyere skærme, eller måske noget helt tredje.

Lille fodnote: Fremragende site!

Featureidé: Jeg har altid savnet muligheden for bare at få at vide kort og kontant, hvilket hardware jeg skulle købe i en given situation. Jeg stoler fuldt og helt på andres folks kompetence til at rådgive. Især på et site som dette. Mit forslag er derfor: Lav et par kategorier efter anvendelse, indlæg et par underkategorier efter pris, (opdater ugentligt eller efter behov), formålet skal være at folk med to klik kan få at vide hvilket hardware de bør købe, evt. med et par valgmuligheder og nogle kommentarer tilknyttet. Samtidig undgås alle disse "Hvilken 'hardware' skal jeg købe???!?!?!?" poster på jeres forum.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#117
Din idé er foreslået før, men jeg er lidt usikker på hvordan jeg skulle oprette det. Dels fordi det ville blive meget præget af, hvad jeg synes er godt og skidt, dels fordi jeg så udelukker utroligt mange producenter helt konsekvent. Jeg har jo ikke, ligesom alle andre, været hele markedet rundt. Jeg tror desværre heller ikke jeg ville have tiden til at holde sådanne anbefalinger ajour. =(

Det er egentlig en af grundende til at jeg valgte at oprette dette forum i stedet. Der vil komme mange lignende tråde, men derfor kan man også henvise til mange af dem samtidig med, at der kommer input for mange forskellige personer på sigt. Altså undgår man en vis ensidighed.

Angående dit valg: Det virker som fornuftige bud. LG skærmen er ikke helt så hurtig, som andre tilsvarende 8 ms TN skærme, mens der også er forskel på 8 ms PVA (193p+) og 8 ms TN (L1980Q). Jeg er ret sikker på, at Samsung 930BF er den hurtigste skærm. De 4 ms er misvisende, men den er hvert fald marginalt hurtigere end flere 8 ms TN paneler.

Jeg ville selv foretrække nogle af de nye PVA eller MVA paneler med Overdrive. Primært fordi farvegengivelsen på disse skærme er betydeligt bedre, samtidig med, at betragtningsvinklerne er bredere.
Udbudet blandt disse skærme er ikke så stort endnu, men det er også forholdsvis nyt. Det er f.eks. 193p+, 173p+ og den tidligere ViewSonic VP191b. Sidstnævnte er oven i købet den hurtigste skærm der er testet overhovedet, langt hurtigere end de tilsvarende 3-8 ms TN baserede skærme.
Den er udgået nu, men afløseren VP930 er på trapperne og den forventes til test her på flatpanels.dk snart. Den kan du med fordel vente med at høre lidt mere om, hvis du ikke står og skal bruge en skærm lige nu.
Den er prissat lidt højt, men den skulle gerne komme ned på et prisniveau tilsvarende til det for 193p+ når den rigtigt rammer markedet.

Hvis du er usikker på det jeg snakker om mht. Overdrive, så kan du læse lidt mere her:
http://www.flatpanels.dk/teknologi.php#1

Håber, at det ikke bare gjorde dig mere forvirret.
Af Mr. Kaboom
#137
Super svar! Og rigtig god forklaring mht. Overdrive. Jeg anede ganske rigtigt intet om denne teknologi.

Jeg har egtl. ikke travlt, så jeg vil prøve at væbne mig med lidt tålmodighed, og afvente de nye skærmes intro på markedet. Desværre er der jo ofte nye teknologier lige om hjørnet i forbindelse med næsten alt hardware, og den nye teknologi medfører som regel også lavere priser for eksisterende hardware, hvilket man ikke skal glemme, når man skal træffe et valg. Men en hurtig skærm er et must for mig. Ingen tvivl om det. :)

Jeg glæder mig til at læse anmeldelsen af de nye skærme på flatpanels.dk!
Af Mr. Kaboom
#696
Nååå...så melder spørgsmålet sig....hvilken skærm skal jeg vælge...hmmmm...jeg er godt nok ikke så vild med designet på VP930'eren....Samsung og især LG er noget flottere. Men hvad med prisen/kvaliteten?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#701
Som Rasmus skrev så er LG'en og Samsungs 193P+ to helt forskellige skærme med to forskellige paneler. Jeg kan ikke finde nogen gode argumenter for at vælge 1980Q frem for 193P+ ud over en subjektiv vurdering af designet.